Cameron Weibel in de Honors-ruimte. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Mijn favoriete plek is de Honors-ruimte in MetaForum”

Cameron Weibel (21) komt van origine uit Californië, Verenigde Staten. In zijn jeugd is hij veel verhuisd: van de westkust - waar hij is opgegroeid in zijn jongere jaren - naar Colorado en daarna nog meer naar de oostkust, naar Connecticut waar hij zes of zeven jaar heeft gewoond. Zijn vader adviseerde hem om zijn middelbare school in Zwitserland te doen. Op dit moment zit hij in zijn derde jaar van de bachelor Computer Science and Engineering.

Voordat hij naar Luna kwam, woonde hij in een studentenhuis in Woensel. Dat was echt geweldig, aldus Cameron, het was erg sociaal. "We hadden een gedeelde keuken en één van de vrouwelijke huisgenoten kookte erg lekker."

Zijn vrienden vertelden hem over Luna en schreven zich er direct voor in - maar Cameron niet, hij voelde er meer voor om juist buiten de campus te wonen. Na de zomer, toen de studio’s werden opgeleverd, besloot hij zich tóch in te schrijven. "Ik ben in oktober 2016 ingetrokken in een studio op de dertiende verdieping, waar ik een geweldig uitzicht heb. De huurprijs is goed voor een dergelijke studio op deze locatie en alles is dichtbij, waardoor ik veel tijd bespaar."

Wat hij tot nu toe miste in Luna, zijn sociale activiteiten en een gemeenschappelijke ruimte waar je andere mensen kunt ontmoeten. Nu, na zes maanden, is die gemeenschappelijke ruimte er eindelijk; de opening was op 2 maart.

Cameron was naar eigen zeggen snel gewend aan het leven in Nederland. "Ik vond het lastiger toen ik van de VS naar Zwitserland verhuisde, vanwege de verschillende mentaliteiten tussen mensen uit Amerika en Zwitserland. In de VS is alles alleen maar gericht op Amerika. Toen ik naar Zwitserland ging, kreeg ik een veel mondialer perspectief. Ook zijn de mensen in Zwitserland meer in zichzelf gekeerd en rustiger; Amerikanen zijn doorgaans veel luidruchtiger.”

In zijn vrije tijd gaat hij vaak met zijn vrienden naar Vapiano, een restaurant in het centrum van de stad. Dit is volgens Cameron een leuke plek om te dineren en te praten met zijn vrienden. Vorige week ging hij naar een vriend die in The Student Hotel bij het station woont. “Toen we ’s ochtends terugkwamen van de sportschool, hebben we Amerikaanse pannenkoeken gebakken in de gezamenlijke keuken; dat was erg gezellig.”

Zijn favoriete plek op de campus is de gemeenschappelijke ruimte van de Honors Academy in MetaForum. Hij is er vaak te vinden om zijn medestudenten van het Honors-programma te ontmoeten. Een spannende tijd komt eraan voor Cameron; binnenkort krijgt hij te horen of hij wordt toegelaten tot de masteropleiding Robotics, Systems and Control aan de ETH Zürich in Zwitserland.