Ov-weekkaart misschien ook op zondagavond geldig

Wellicht mogen alle studenten straks op zondagavond gratis reizen met het openbaar vervoer, ook als ze een ov-weekkaart hebben. Dat zeggen de betrokken ministeries tegen het ANP.

Als studenten in het weekend naar hun ouders gaan en op maandagmorgen naar college reizen, dan komen ze in de drukke ochtendspits terecht. Om ze uit de spits te halen, is het verruimen van hun ‘reisrecht’ misschien een oplossing.

Daarover zijn minister Jet Bussemaker van Onderwijs en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur in overleg met de ov-bedrijven, zeiden de PvdA-bewindslieden dit weekend tegen het ANP.

Een uitgewerkt plan is er nog niet. Eerder opperde D66 om de ov-studentenkaart weer voor de hele week te laten gelden. Daar zou tweehonderd miljoen euro extra voor nodig zijn.

Sinds 1994 moeten studenten kiezen tussen een week- en weekend-ov-kaart. Het zogeheten reisrecht is eigenlijk een lening: wie na tien jaar nog geen diploma heeft behaald, moet de kosten terugbetalen.