Foto | Bart van Overbeeke

Trots op de stad van de korte lijntjes

Eindhoven is een stad om trots op te zijn, zo was de gedeelde teneur onder de deelnemers aan het Debating Dinner van studentenplatform Eindhoven Studentenstad, dat woensdagavond zijn tienjarig bestaan vierde. Maar dat betekent niet dat er niets te verbeteren valt.

Het platform zag in het jubileum een mooie kans om de balans eens op te maken. Wat zijn nou die typische Eindhovense waarden, waarvoor de student alternatieve studiesteden als Delft en Enschede links laat liggen? Komt de student op en buiten de campus voldoende aan zijn trekken? En wat moet Eindhoven doen om het technisch talent ook na de studie voor de regio te behouden?

Een gezelschap van zo'n honderdvijftig studenten, verenigingsleden, alumni en (oud-)ambassadeurs van de TU/e of de studentencommunity, brainstormde er woensdagavond in The Hub aan de Vestdijk, tussen voor-, hoofd- en nagerecht, lustig op los.

Dat men ooit voor Eindhoven koos, had voor de een met een 'ondefinieerbaar goed gevoel' te maken, voor de ander zat het 'm in de hoog aangeschreven opleiding. Maar er waren er ook die zich lieten leiden door beter betaalbare of beschikbare huisvesting, waar Eindhoven een streepje voor had op de concurrentie.

Ook het internationale karakter werd geroemd. Vera Pijnenburg (Industrial Design): “Dat mijn studie Engelstalig was ingestoken, zag ik voor mijn cv als groot voordeel en bepaalde deels mijn keuze voor de TU/e.” Echte stadsspecifieke eigenschappen als het Stratumseind of de geringe afstand tussen binnenstad en campus werden minder genoemd als trekpleister.

Onderscheidend vond men wel de manier waarop het verenigingsleven in Eindhoven georganiseerd is. Zonder grote en haast onvermijdelijke corpsen, zoals je in veel andere steden ziet, maar juist op kleinschalige en versnipperde leest geschoeid. Hierdoor kun je als student je eigen route uitstippelen en via verschillende stations - op cultureel, sportief of studiegerelateerd gebied - aan je trekken komen.

Voor TU/e-alumnus Marc Hummelink (Biomedische Technologie) was die kleinschaligheid van grote waarde. “De lijnen met de beleidsmakers zijn hier kort. Je kunt hier bij wijze van spreken zo de kamer van de bestuursvoorzitter binnenlopen. Toestanden zoals op de UvA twee jaar terug zul je hier niet snel zien gebeuren.”

Verbeterpunten bleken er ook nog voldoende. De stad is rijk aan interessante uitvalsbases als Strijp-S en het NRE-terrein, maar de wegen ernaartoe zijn donker en onaantrekkelijk. Volgens student Reijn van den Burg (student Bouwkunde) zou de gemeente er goed aan doen die verbindingen met licht en horeca op te knappen: “Je zal zien dat ze dan veel populairder worden onder studenten.”

Met oud-TU/e-secretaris Harry Roumen en oud-wethouder Marriët Mittendorff werd nog even kort teruggeblikt op tien jaar Eindhoven Studentenstad. Roumen: “Het is ons in ieder geval gelukt om de student ook buiten de campus zichtbaarder te maken. De meeste Eindhovenaren weten wel wat de Dies Natale of het Tuna-festival zijn.” Scheidend voorzitter Theo Bemelmans sprak de hoop uit dat het zijn opvolgers lukt om een Internationale Week in de stad te organiseren, die expats en studenten van buiten het land in de schijnwerpers zet.