Links de voorstanders, rechts de tegenstanders. Foto | Bart van Overbeeke

Verkiezingsdebat SG bruist en verrast

Boeiend en soms ook verrassend was maandagavond het grote verkiezingsdebat van Studium Generale in het Auditorium. Een overgrote meerderheid van de 350 aanwezigen, voornamelijk studenten, stemde bijvoorbeeld tegen een vrijstelling van het betalen van collegegeld voor technische studies. Wel wil men dat het Rijk meer geld uittrekt voor de TU’s. Matthijs Pontier van de Piratenpartij kwam als beste 'debater' uit de bus.

Jongeren politieke items aanbieden in een zogeheten Lagerhuis-setting bleek maandag in de Blauwe Zaal zeer goed te werken. Twaalf politieke partijen hadden vertegenwoordigers gestuurd, die in anderhalf uur tijd hun positie moesten bepalen aan de hand van twaalf stellingen. Grote afwezigen waren de de VVD en DENK - die zouden komen, maar op het laatste moment verstek moesten laten gaan - en de PVV van Geert Wilders.

De 350 aanwezigen moesten stemmen met de voeten - wat inhield dat voor- en tegenstanders voortdurend heen en weer marcheerden tussen de tribune en de verzameling stoelen die daar voor deze gelegenheid tegenover waren geplaatst. Debatleider Gijs Weenink relativeerde, prikte en bracht de zaal geregeld aan het lachen. Maar ook de politici wisten vaak snel en to-the-point hun mening over het voetlicht te brengen. Studenten mengden zich ook al snel in de discussies.

Er waren zeker verrassingen, zoals het feit dat de meeste studenten niet van mening zijn dat het nuttig is om de keuze voor technische studie te stimuleren met een vrijstelling van het betalen van collegegeld. Anderszins verbaasde het ook dat voor de stelling of inlichtingendiensten toestemming moeten krijgen om grootschalig en ongericht te kunnen afluisteren, onder studenten voorstanders te vinden waren. Een van hen zei er geen bezwaren tegen te hebben, als het maar weer direct gewist zou worden als er geen kwalijke zaken boven water waren gekomen. De dreiging van terrorisme noemde een ander als reden om het toe te staan. Alle politici zaten overigens in het 'tegen-kamp'.

Maatschappelijke dienstplicht

De meeste tegenstand vanuit de zaal kwam overigens op de stelling of een maatschappelijke dienstplicht moest worden ingesteld, waarbij jongeren voor enige maanden ingezet worden voor ondersteuning in bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs of bij onderhoud van de natuur. Bijna alle studenten waren mordicus tegen een dergelijke verplichting.

Matthijs Pontier, nummer twee op de lijst van de Piratenpartij, wist gisteravond veel spreektijd naar zich toe te trekken. Op veel onderdelen, zoals voor een kilometerheffing of voor een lagere zorgpremie bij een gezonde leefstijl, wist hij mensen ervan te overtuigen dat dit gepaard gaat met veel extra kosten voor het controleren ervan en dat het zorgt voor een inbreuk op de privacy. Uiteindelijk bleek dat Pontier tijdens de discussies over de verschillende stellingen de meest mensen had weten te overtuigen, waarmee hij een fles hooggegist Hogerhuisbier won.

Enkele debatten terugkijken kan via onze Facebook-video's.