Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij Huize PG

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Onze verslaggever en fotograaf kijken voor elke Cursor binnen bij een studentenhuis. Deze keer: Huize PG, Van Meursstraat 1.

Aantal bewoners: 10. Allemaal TU/e’ers (geweest), tussen 19 en 29 jaar, 5 mannen, 5 vrouwen.
Meest trots op: de woonkamer en als je de foto ziet, snap je waarom.
Schamen zich voor: de verfkleuren die Vestide besloot te gebruiken en waar zij niet van mogen afwijken.
Studentenhuis sinds: 1969. Begon als dispuut van Demos, maar dat is nu niet meer zo.
Huurprijs: 250-330 euro.
Bijzonderste bewoner: Gijs Smit vanwege het gebak dat zijn moeder bakt.

Foto's | Bart van Overbeeke

In de voortuin zie je vijf van de tien bewoners: Xenia Zürn (ID), Tamara Schouten (TBK), Teun Hendriks (TN), Vincent Verberne (MWT), Maud Vorstenbosch (TBK). Plus vier van hun dertien fietsen en geen van hun vier auto’s. En de fotograaf (weerspiegeld in de ruit).

Wii, Game Club, Guitar Hero, Call of Duty en de karaokeset, het ligt er allemaal. Favoriet (bij de mannen) is Fifa. Wie verliest met 5-0 moet onder de salontafel doorkruipen. Wekelijks spelen ze ook 30 Seconds en op dinsdag gaan ze graag naar de pubquiz van De Wildeman. “Dinsdag, dat is de expertdag”, aldus Teun.

Huize PG (de naam heeft een Scandinavische oorsprong volgens de bewoners. Het schijnt een afkorting te zijn van Premium Gangem - maar wat dat betekent, weet niemand) heeft heel wat stopcontacten in gebruik. Tosti-ijzer, meerdere koffiezetapparaten, waterkoker, broodrooster, wasdroger, vaatwasser, een “fatsoenlijk grote” koelkast en een onfatsoenlijke dubbele frituur.

Geel met turquoise, ofwel “Lelijk met lelijk”.

Nika Schutten (TBK) en Gijs Smit (Data Science) krijgen de credits voor de muur met de sigaar en Che Guevara. Ieder huisfeest krijgt een van de drie woonkamermuren een make over. Huize PG is trouwens ook vaak Hotel PG, kijk hier het enorme aantal slaapplekken.

Dit rad maakte Teun met Jasper en Joep van “spul dat we vonden in de tuin”. Fietswiel, statafelblad, handvat van een Aldi-diepvriestas. De honderd kaarsrechte spijkers waren de enige investering.