Loos alarm. Foto | Bart van Overbeeke

Common Room: koken met alarm

Tijdens het bakken van een ui met paprika bezoek krijgen van geagiteerde beveiligers die denken dat er brand is - dat is niet de bedoeling. Het overkwam een lid van Cosmos, de vereniging voor internationale studenten. De rookmelder in de Common Room is de actiefste van de campus. Wat is er aan de hand?

Bij het bakken van een ui met paprika voor een eenpersoons spaghetti ging in de Common Room donderdagmiddag het rookalarm af. Daarop kwamen twee beveiligers, en later gebouwbeheerder Johan Lauwers, poolshoogte nemen. De TU/e-brandweer rukte ook uit, maar kon zonder blusactie terug naar de kazerne in het Multimediapaviljoen.

Jackie Edwards, Cosmos-lid en masterstudent Industrial Design, was aanwezig toen de gebouwbeheerder binnen kwam. “Hij zei dat het niet kon dat er niets gebeurd was. Maar wij zagen geen rook en hoorden geen alarm. Er was niets aan de hand en er werd voor één persoon gekookt. Wij mochten die dag niet meer koken van de gebouwbeheerder.”

De rookmelder is volgens haar te gevoelig. Volgens een ander Cosmos-lid, Michael Stolk (student Biomedische Technologie), is de rookmelder vooral onvoorspelbaar. “Soms zien we dat het rode lampje gaat branden. Dat gebeurde laatst toen ik hamburgers bakte. We liepen snel naar de beveiliging om te zeggen dat het loos alarm was, maar daar was geen signaal binnengekomen.”

De pantry in de Common Room in MetaForum heeft behalve de standaard koelkast, vaatwasser en magnetron ook een kookplaat gekregen toen Cosmos er werd gehuisvest. De gebouwbeheerder laat de afzuigkap boven de kookplaat zien: “Die filtert de lucht met een koolstoffilter en laat die in dezelfde ruimte, drie meter verderop, weer los.”

"Misschien heeft het te maken met de kookkunsten van de studenten..."

Vier of vijf maal per jaar gaat het alarm af, weet Eric van der Heijden van de TU/e-brandweer. “Dat is wel veel voor één melder. Alleen in De Bunker is een melder die vergelijkbaar vaak afgaat. En naast die melder wordt ook gekookt.”

Er is nooit een echte brand geweest in de Common Room. Van der Heijden bestrijdt dat de melder te gevoelig is afgesteld. “Die is standaard afgesteld. Misschien heeft het te maken met de kookkunsten van de studenten. Een mogelijke oplossing is een aanpassing van de afzuiginstallatie. Maar daar gaan Dienst Huisvesting en de gebouwbeheerder over.”

Jackie Edwards zou graag een thermische melder willen die reageert op warmte in plaats van rook, condens of stof. “Het is de bedoeling dat wij hier koken. Het idee van de Common Room is dat dat we samen eten om een gemeenschapsgevoel te ontwikkelen. Dat is heel belangrijk voor ons. We koken elke dag, lunch, diner en in het weekend zelfs het ontbijt. Soms voor grote groepen.”

Johan Lauwers: “Het beleid is dat er in pantries niet gekookt wordt, hooguit iets opgewarmd. Daar wil ik niet van afwijken. Tenzij Martin Boers, directeur Dienst Interne Zaken, mij vertelt dat het beleid gewijzigd is.”

Boers zegt desgevraagd dat hij geen aanleiding ziet de regels aan te passen. “In De Plint komt straks een faciliteit met een grote restaurantkeuken. Te zijner tijd kunnen we nadenken of het koken dan daar moet gebeuren.”