Artist impression de Plint. Beeld | A2studio

Computervereniging Stack niet mee naar de Plint

Computervereniging Stack gaat binnenkort, net als de andere verenigingen, uit de Bunker. Ze gaat niet over naar de binnenstad of naar de Plint in Luna op de campus, zoals de meeste andere verenigingen, maar zoekt samenwerking met een andere Eindhovense organisatie. Van opheffing is in elk geval geen sprake en Stack blijft websites hosten.

“We kunnen het aan onszelf eigenlijk ook niet verantwoorden om ruimte af te nemen van de TU/e”, stelt Stack-voorzitter Guus Bertens. “Degenen die nu nog gebruikmaken van de Bunker, zijn vooral alumni en nauwelijks nog studenten.” Stack kijkt nu naar de mogelijkheden voor het delen van ruimte met de Eindhovense hackersclub MADspace - volgens Bertens een vergelijkbare vereniging.

Bertens, in 2015 afgestudeerd bij Applied Physics aan de TU/e, vertelt dat nu zo’n zeven tot vijftien leden per avond gebruik maken van de ‘huiskamer’ in de Bunker. “Twee avonden in de week zijn er leden, die dan bordspelletjes doen of over computergerelateerde onderwerpen discussiëren.”

De meeste studenten zullen Stack kennen van hun hosting van websites. Op het moment nemen zo’n 70 individuen en 30 à 35 verenigingen een website af, vertelt Bertens. Volgens de Stack-voorzitter komt daar ook geen verandering in.

Een gedeelte van de Bunkerverenigingen heeft inmiddels een plekje in de stad gevonden. De meeste andere verenigingen, zoals Footloose en Quadrivium, nemen in augustus hun intrek in de Plint: het onderste gedeelte van woontoren Luna.

De TU/e verkoopt de Bunker aan een consortium van partijen die de Bunker willen behouden en er een woontoren op willen plaatsen.