Vertrekkend dean Jan Fransoo.

Dean Jan Fransoo verlaat eind 2017 de TU/e

Hoogleraar Jan Fransoo, sinds 2013 dean van de Graduate School van de TU/e, stapt per 1 januari 2018 over naar de Kühne Logistics University in Hamburg, Duitsland. De KLU is een private universiteit die zich richt op logistiek en management.

Aan het eind van dit kalenderjaar eindigt de eerste termijn van hoogleraar Jan Fransoo als dean van de Graduate School. Eerder was hij al actief geweest als projectleider 'herziening masterprogramma’s'. Fransoo noemt het aflopen van zijn eerste termijn een natuurlijk moment om een nieuwe stap in zijn loopbaan te overwegen.

“Met een geweldig team van Graduate Program directeuren heb ik de herziening van de masterprogramma’s in goede banen kunnen leiden en een helder profiel kunnen geven. De uitgangspunten voor de PhD-opleidingen zijn met een uitstekende groep van hoogleraren en promovendi vastgesteld", aldus Fransoo. In zijn resterende periode aan de TU/e zegt hij nog een nieuwe impuls te willen geven aan de ontwerpersopleidingen.

Als dean van de Graduate School heeft Fransoo de afgelopen jaren een stap terug moeten doen op zijn onderzoeksgebied, logistiek. De Kühne Logistics University (KLU) biedt Fransoo naar eigen zeggen de kans juist daar weer actiever te opereren, in combinatie met de bestuurlijke taak om de KLU richting te geven voor de toekomst.

Voldoening

Fransoo kijkt met voldoening terug op zijn eerste termijn als dean: “Hoogleraar Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, en ik hebben in de afgelopen periode een duidelijke positie gekregen binnen de universiteit, en dat is van groot belang geweest voor het succes van zowel het Bachelor College als de Graduate School."

Rector Frank Baaijens betreurt het vertrek van Fransoo, maar zegt het ook te respecteren. Baaijens: "Als bestuurder én wetenschapper weet ik hoe de wetenschap blijft trekken. Ik begrijp zijn keuze om weer meer aandacht te geven aan zijn wetenschappelijke ambities. Jan Fransoo geniet veel waardering en hij heeft de Graduate School krachtig neergezet met veel oog voor kwaliteit.”

Fransoo verlaat met zijn overstap naar de KLU ook een onderzoeksgroep waar hij meer dan vijfentwintig jaar aan verbonden is geweest. “Ik zal de mensen in de groep zeker gaan missen, maar zie dit ook als een mogelijkheid om de banden tussen deze groep en de KLU verder te ontwikkelen." Fransoo blijft met een gasthoogleraarschap nog wel verbonden aan de TU/e.

Bron: Persteam TU/e