Jenna Nikkarinen. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Iedereen hier is zo aardig en spraakzaam”

Jenna Nikkarinen (22), tweedejaars studente International Business and Management aan Fontys Hogescholen, woont graag in Eindhoven. Sterker nog, ze denkt erover in Eindhoven te blijven en Nederlands te gaan leren na haar studie. Want Eindhoven bevalt uitstekend.

“De mensen in Finland zijn gesloten en verlegen. Hier is iedereen zo aardig en spraakzaam. Dat vind ik heerlijk. Toen ik op Schiphol landde, voelde het alsof ik thuiskwam”, vertelt ze in de ruime hal van Luna waar ze op de tiende verdieping woont.

Het was altijd al haar droom om in het buitenland te gaan studeren en goed Engels te leren spreken. Vrienden raadden haar deze Engelstalige studie in Eindhoven aan. “Studeren is hier veel goedkoper dan bijvoorbeeld in Engeland en hier spreekt iedereen goed Engels. Ook is het fijn dat alles hier dichtbij is; mijn school, het centrum met veel restaurantjes, cafés en bars.”

Het duurde ongeveer een half jaar voordat ze helemaal gesetteld was. “Toen ik hier net was, vond ik het omgaan met alle nieuwe dingen het moeilijkste, alles was vreemd en onbekend. Ook moest ik erg wennen aan de Engelse studie en de voor mij nieuwe lesmethodes. Daardoor moest ik in het begin ook erg veel tijd aan mijn studie besteden.”

Hoewel ze haar familie af en toe mist, voelt ze zich dankzij haar internationale vriendengroep nu helemaal thuis. “We doen veel samen. Zo zijn we al naar Brussel en Duitsland geweest, hebben etentjes en gaan samen uit. In mijn vrije tijd jog ik graag op de campus of bij de Karpendonkse Plas, want ik houd ervan buiten te zijn.”

Volgens haar moet iedere buitenlandse student een fiets kopen en stroopwafels proberen, maar ze beveelt vooral de warme frikandelbroodjes aan. “Niet zo gezond, maar wel heerlijk.”

Het leren van de Nederlandse taal moet nog even wachten, want in september vertrekt Jenna eerst naar Lissabon voor een minor Communicatie en daarna volgt een stagejaar. Ze verwacht in het laatste jaar van haar studie met een cursus te gaan starten of de taal via zelfstudie te gaan leren. “Ik versta al veel, maar ik kan nog niet veel terug zeggen. En dat is wel nodig als ik blijf”, lacht ze.