Meters maken met nieuwe robot in 24-uurs hackathon

De Human Support Robot (HSR) van Toyota staat begin juni centraal tijdens een 24-uurs hackathon van Tech United. Het TU/e-team - op dit moment de enige Europese partij die de Japanse machine in huis heeft - hoopt de zorgrobot hiermee in een kort tijdsbestek klaar te stomen voor deelname aan de Robocup in Japan eind juli.

Het was een niet-alledaags pakket dat Tech United een paar weken terug, na nog wat telefonische afstemming met de douane op Schiphol, per koerier kreeg bezorgd. Jesse Scholtes, projectmanager robotics aan de faculteit Werktuigbouwkunde, noemt de HSR een "waar cadeautje" voor het TU/e-team, dat het robotplatform als enige partij in Europa kreeg toegekend. “Alleen bij Toyota zelf in Brussel staan er nog twee.”

De Japanse autofabrikant heeft wereldwijd een aantal exemplaren van de HSR uitgezet met als doel: verschillende universiteiten en andere organisaties verder onderzoek laten doen en daarmee de software voor de HSR verder verbeteren. Het TU/e-team en Toyota hebben een contract voor vier jaar, maar er wordt jaarlijks bekeken of de Eindhovense onderzoekers de HSR nog langer onder hun hoede mogen houden.

Bijzonder aan dit platform is volgens Scholtes dat het al bijna een product is. “Het is eigenlijk geen prototype meer. De kinderziektes waar we met onze eigen robots tegenaan lopen, simpelweg omdat we ze helemaal zelf bouwen, zijn er bij dit systeem al vanaf."

Platformonafhankelijk

Tech United ziet de HSR vooral als “perfecte case” voor onderzoek naar platform-onafhankelijke software. De Eindhovense SERGIO en AMIGO, de HSR van Toyota en de eveneens ‘geadopteerde’ Pepper van het Franse bedrijf Aldebran: allen moeten ze straks grotendeels gaan draaien op dezelfde software, zo is het streven van de TU/e’ers. Volgens Scholtes biedt dit ook interessante mogelijkheden voor het laten samenwerken van verschillende soorten robots.

Komende zomer neemt Tech United deel aan de Robocup in Japan - en ook de nog maar amper uitgepakte Eindhovense HSR zal daar al in actie moeten komen in de ‘Standard Platform League’. Nog niet competitief overigens, maar voor volgend jaar is de top-drie wél het doel, laat Scholtes weten. “Maar we hopen nu in Japan wel mee te doen aan één of twee challenges."

Het tijdspad ernaartoe is krap; de Portugese Open en German Open zijn nog maar nauwelijks achter de rug en een maand vóór Japan moeten de robots al op transport richting Azië. Bovendien ligt de eerste focus op de eigen zorgrobot AMIGO, waarmee Tech United in Japan nu echt goud in plaats van zilver hoopt te pakken.

In een poging in die korte tijd toch resultaat te boeken, houdt Tech United op 9 en 10 juni een hackathon rond de HSR. In vierentwintig uur hopen de teamleden, met medewerking van mensen van Toyota, letterlijk en figuurlijk de eerste meters te maken met de zorgrobot. De inzet voor Japan is om de robot autonoom door een ruimte te laten navigeren, rekening houdend met obstakels onderweg. Ook moet hij zichzelf in Nagoya kunnen voorstellen aan de jury.

Met de deelname in Japan wil Tech United zich vooral van zijn beste kant laten zien richting Toyota. Er is het team namelijk veel aan gelegen een warme structurele band op te bouwen met de multinational. Niet alleen vanwege de bekende naam - meteen een mooie referentie richting andere mogelijke partners, aldus Scholtes -, maar ook omdat Toyota “ontzettend veel investeert in R&D. Het is natuurlijk fantastisch als wij daar deel van kunnen uitmaken, bijvoorbeeld doordat onze software op hun machines gaat draaien of door een stuk onderzoek voor hen te doen”.

Duurzame relaties

Sowieso hoopt Scholtes vanuit zijn functie meer continuïteit te brengen in de financiering van het robotica-onderzoek aan de TU/e. “Ik denk dat het aangaan van duurzame relaties met bedrijven dé manier daarvoor is, zodat een gefinancierde samenwerking niet ophoudt bij een project.”

Hij is onder meer bezig met het opstarten van “een groot industrie-gefinancierd project”, samen met zes bedrijven, rond een volgende generatie zelfrijdende systemen voor bijvoorbeeld fabrieken, logistieke centra, petrochemische installaties of boerderijen. “We willen een ecosysteem creëren van bedrijven die met ons samenwerken aan de technologie van morgen.”