Verliefd en hoogopgeleid? In deze zes steden voel jij je thuis

Twee verliefde dertigers lopen over straat. Wat denk je, zijn ze allebei hoogopgeleid? In zes Nederlandse steden is die kans groter dan één op twee, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In Eindhoven is veertig procent van de jonge paren hoogopgeleid.

Er is in tien jaar tijd veel veranderd. Veel meer jongeren behalen een diploma aan een universiteit of hogeschool, verklaart het CBS, dus zijn er ook veel meer hoogopgeleide paren dan vroeger.

Tien jaar geleden was in Utrecht nog maar 41 procent van de jonge paren (tussen de 25 en 45 jaar) hoogopgeleid. Nu is dat 63 procent. Daarmee staat Utrecht bovenaan in het CBS-lijstje met meeste hoogopgeleide paren.

Maar er zijn nog vijf steden waar minstens de helft van de koppels uit twee hoogopgeleide partners bestaat: Leiden, Nijmegen, Amsterdam, Delft en Zwolle. In Eindhoven is veertig procent van de jonge paren hoogopgeleid en dat was tien jaar daarvoor nog maar dertig procent.

Overigens behalen vrouwen vaker dan mannen een diploma in het hbo of wetenschappelijk onderwijs. Er zijn 900 duizend hoogopgeleiden tussen de 25 en 35 jaar, waarvan 400 duizend mannen en 500 duizend vrouwen. Er zijn dus ook steeds meer jonge vrouwen met een lager opgeleide man, wat vroeger nauwelijks voorkwam. Maar daarover zijn geen nieuwe cijfers gepubliceerd.