Lijnbus over de campus wordt opgeheven

Buslijn 104 blijkt niet winstgevend genoeg en rijdt daarom vanaf 10 december niet meer over de campus. De TU/e en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven hebben dat besloten. Vooral het aantal medewerkers dat er gebruik van maakte, bleef achter. De bushaltes bij het Laplaceplein (tegenover gebouw Traverse), De Lismortel (hoek Fontys PABO en het Paviljoen), De Rondom tegenover Differ en De Rondom Zuid (hoek BBC en Echo) vervallen.

“We hadden de verwachting en hoop dat meer medewerkers gebruik van de bus zouden maken”, vertelt Martin Boers, hoofd Dienst Interne Zaken. Lijn 104 is in februari 2015 gestart als pilot, na invoering van betaald parkeren op de campus en pendelt vier keer per uur in de spitsuren (7-9 en 16-18 uur) van station naar campus en doet daar vier haltes aan.

De veronderstelling was dat meer medewerkers en studenten gebruik van het openbaar vervoer zouden maken en dat een lijnbus die in de spits een rondje 'NS-station-campus TU/e' reed een welkome aanvulling zou zijn. De buslijn was opgenomen in het mobiliteitsplan, als één van de maatregelen om het autogebruik op de campus te ontmoedigen, het OV te stimuleren en de gebouwen beter bereikbaar te maken.

Honderdduizend euro

Boers: “Het was als oplossing bedoeld voor zowel studenten als medewerkers, maar er maken in de praktijk vooral studenten gebruik van. Daar kan het busbedrijf geen winst aan behalen. We zouden er als TU/e jaarlijks honderdduizend euro aan moeten bijdragen om de bus nog over de campus te laten rijden en dat is te veel.”

Volgens Boers lopen de meeste medewerkers vanaf het station of maken ze gebruik van een OV-fiets. “We hebben wel bij de gemeente Eindhoven naar voren gebracht dat er vanuit de TU/e meer behoefte is aan OV-fietsen. We kunnen daar verder geen invloed op uitoefenen, maar het is wel onder de aandacht gebracht.”

De bushaltes op het TU/e-terrein komen te vervallen. In de buurt van de campus zijn ook verschillende bushaltes: Remise Hermes aan de Dorgelolaan; een ter hoogte van TNO aan de Dorgelolaan, een bij het Maxima Medisch Centrum aan de Ds. T. Fliednerstraat en een aan de J.F. Kennedylaan.