De Dommel, de doop en de doelmatigsten

"Kom vlug!" Enthousiast komt een groepje scholieren het Studentensportcentrum uitgerend, sportrugzakjes om. Voor de deur, aan en in de Dommel, houden de faculteit Werktuigbouwkunde en studievereniging Simon Stevin hun jaarlijkse constructiewedstrijd voor eerstejaars. "Ze gooien mensen in de sloot - écht!"

De aankomend ingenieurs die even verderop zittend op een plank boven het water hangen, zijn zich verre van bewust van hun jonge toeschouwers. Ze hebben wel ándere dingen aan hun hoofd - met de watertemperatuur ongetwijfeld op 1.

Want te water gaan ze, vroeg of laat, vanzelf of geforceerd, hóe dan ook. Samen met een paar honderd studie(jaar)genoten sluiten ze hiermee op dinsdag het project 'Introduction mechanical engineering and truss structures' af.

Veel van de in totaal 32 groepen die gisteren op de wip klommen, zetten hoge scores neer. Groep 6 bleek uiteindelijk de meest doelmatige constructie te hebben ontworpen en gebouwd; deze kon bijna zesduizend newton aan.

Onze videoverslaggever Bart Versteeg hield het, op wat miezerdruppels na, gelukkig droog. Zijn impressie van de traditionele Dommeldoop zie je hieronder.

De jaarlijkse 'Dommelwip' voor eerstejaars Werktuigbouwkunde. Video | Bart Versteeg