Lid van de wetenschappelijke staf van SRON.

RU en TU/e hengelen naar het Instituut voor Ruimteonderzoek

De Nijmeegse Radboud Universiteit en de TU/e hebben een bidbook opgesteld dat moet leiden tot het binnenhalen van SRON, het Nederlandse Instituut voor Ruimteonderzoek. Nu zit dat nog in Utrecht en Groningen. De hoofdvestiging zou dan in Nijmegen komen en de TU/e mikt op de komst van een ‘Centre for Future Space Technologies and Advanced Sensors’.

Volgens hoogleraar Bart Smolders, decaan van Electrical Engineering en nauw betrokken bij de totstandkoming van het bidbook, doen van de kant van de TU/e zijn faculteit en de faculteiten Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde aan dit initiatief mee. Verder ziet Smolders belangrijke rollen weggelegd voor de cleanroom van de TU/e in gebouw Spectrum en het High Tech Systems Center (HTSC).

De hoofdvestiging van SRON is gepland in Nijmegen en aan de TU/e zou een ‘Centre for Future Space Technologies and Advanced Sensors’ moeten starten, waar volgens Smolders de wetenschappelijke staf van SRON en de beide universiteiten grensverleggend onderzoek kunnen uitvoeren op het gebied van ruimtetechnologie.

Ook ligt er het voorstel dat beide universiteiten in nauwe samenwerking met SRON een gezamenlijke interdisciplinaire master Space Science opzetten. Een unieke opleiding, aldus de opstellers van het bidbook, die een combinatie moet worden van wetenschappelijke, technische, bedrijfskundige en politieke aspecten op het gebied van ruimtetechnologie.

Schitterend aanbod

SRON wil verhuizen uit Utrecht omdat het instituut de huidige locatie ontgroeid is. SRON telt 179 fte’s en werkt met een budget van twintig miljoen euro. Naast het bidbook van Nijmegen-Eindhoven liggen er ook voorstellen van de universiteitscombinaties Leiden-Delft en Amsterdam-Twente en van de Rijksuniversiteit Groningen.

De Nijmeegse hoogleraar sterrenkunde Heino Falcke laat op de site van het Nijmeegse universiteitsblad Vox weten enthousiast te zijn en te geloven in een goede afloop. Volgens hem heeft Amsterdam het voordeel dat ze al vijf jaar bezig zijn met hun voorstel. Lang leek het er ook op dat SRON naar de hoofdstad zou verhuizen. “En ook Delft heeft goede papieren”, aldus Falcke. “Maar wij hebben een schitterend aanbod gedaan. De locatie, faciliteiten en aansluiting met verschillende wetenschapstakken zijn goed op onze campus. Ik verwacht niet dat onze concurrenten een veel beter aanbod kunnen voorleggen.”

Over twee weken vallen twee voorstellen af, waarna onderzoeksfinancier NWO een keuze maakt uit één van de overgebleven twee.