TU/e-brandweer opnieuw beste van de regio

De TU/e-brandweer is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het beste korps van de regio tijdens de jaarlijkse brandweerwedstrijd voor Brabant Zuid-Oost. De TU/e-ploeg strijdt sinds vorig jaar - als enige bedrijfsbrandweerkorps - in de hoogste klasse en schreef de zogeheten kwaliteitstest dit weekend wederom op haar naam.

Vooruit, het was vorig jaar een kolfje naar de hand van de TU/e-brandweer, toen ze tijdens de wedstrijd in Valkenswaard een nagebootste situatie met gevaarlijke stoffen kreeg voorgeschoteld. “Dat werd door anderen toen ook wel opgemerkt, dat wij met onze expertise op dat gebied wel wat in het voordeel waren”, blikt TU/e-brandweercommandant Eric van der Heijden terug.

Waarin het universitaire korps volgens hem aanzienlijk mínder ervaring heeft, is zogeheten technische hulpverlening. “Daar liepen we voor ons gevoel op achter en daar hebben we onszelf eerder dit jaar dan ook in bijgeschoold. En hoe ga je bijvoorbeeld om met ongevallen met hedendaagse hybride of elektrische voertuigen, die een andere aanpak vragen dan benzineauto’s?”

En die vers opvijzelde kennis en kunde kwamen zaterdag in Helmond, bij de kwaliteitstesten van dit jaar, goed van pas. De in totaal zes korpsen die uitkomen in de hoogste klasse, zagen zich geconfronteerd met een complex ongeval bij de sluis van het kanaal.

Twee auto’s, waarvan één hybride, waren met elkaar in botsing gekomen. Een motorrijder was daarbij door de voorruit van een van de auto’s gevlogen, de andere auto balanceerde gevaarlijk op de rand van het talud met onder zich ook nog eens een fietser. Als ‘bonus’ bleken de twee automobilisten bij aankomst van de brandweer met elkaar op de vuist te zijn gegaan en lag er, zo bleek later, ook nog een partij drugs in een van de betrokken auto’s.

Een uitgebreide en gevarieerde set ingrediënten dus, waarvoor de brandweerlieden in een split second de juiste bereidingsvolgorde moesten zien te bepalen. Van der Heijden: “Als de politie op zo’n moment al aanwezig is, gaan die in principe met de vechtersbazen aan de slag. Maar als jij met jouw brandweerwagen het eerst ter plaatse komt, moet je met de héle situatie dealen en prioriteiten stellen en keuzes maken.”

De zeskoppige TU/e-afvaardiging bleek uiteindelijk het beste plan van aanpak te hanteren en uit te voeren. De ploeg kreeg onder meer complimenten voor de snelheid waarop ze had gewerkt (de totale klus werd in vijfendertig minuten geklaard) en voor de samenwerking met andere betrokken hulpdiensten.

Een mooie opsteker voor het bedrijfsbrandweerkorps, stelt Van der Heijden trots, dat zich op de campus zelden tot nooit met dergelijke scenario’s geconfronteerd ziet. Van enig venijn vanuit de concurrentie was echter geen sprake, zegt hij, “de reacties waren heel sportief”.

De wisseltrofee die al een jaar in het Multimediapaviljoen had gestaan en vrijdagochtend, daags voor de nieuwe wedstrijd, moest worden ingeleverd, ging zaterdagavond dus weer mee terug naar Eindhoven - samen met een grote beker voor de eerste prijs van dit jaar. Volgend jaar gaat het TU/e-team volgens Van der Heijden voor de hattrick.