On the road. Foto | Satyaki Chaudhuri

Volop bekijks met rijdend bierkratje

TU/e-student Guido Buntinx en zijn vriend Christophe Westerveld (student Hogeschool Zuyd) trekken al een tijdje veel bekijks op hun ‘elektrische bierkratten’. Ook de regionale Limburgse omroep en Editie NL kregen lucht van het creatieve initiatief van de twee studenten. De filmpjes waarop ze al rijdend op de openbare weg te zien zijn, werden al vele malen bekeken.

Voorbijgangers stoten elkaar aan als de twee studenten bij MetaForum voorbij stuiven op hun zelfgeknutselde elektrische bierkratjes. Guido en Christophe hebben niks in de gaten; ze zijn die aandacht inmiddels wel gewend. Al is het ze daar totaal niet om te doen, benadrukken de twee vrienden die elkaar van de middelbare school in Maastricht kennen. Buntinx, TU/e-student Werktuigbouwkunde: “We vinden het gewoon leuk om van alles te knutselen. We hebben eerder ook al een jacuzzi en een radio van bierkratten gemaakt.” Westerveld vult aan: ”En weet je nog die sneeuwscooter, en die offroad-buggy?”

Een jaar of drie geleden ontstonden de eerste ideeën voor een bierkrat als vervoermiddel. Westerveld: “De eerste hebben we in een paar dagen gemaakt, met wat oud ijzer.” De exemplaren waar ze nu op rijden, vergden wat meer werk: die maakten ze afgelopen winter in vijf maanden.

Buntinx: “We hebben het onszelf niet gemakkelijk gemaakt. We wilden de wieltjes per se aan de binnenkant van het kratje en gingen voor een elektrische variant.” Als ze een kratje omdraaien, is goed te zien hoe ze de onderdelen hebben verwerkt. De motor, de schijfremmen, de spanningsregelaar, de accu - alles past eronder.

Pas toen ze er al even op hadden gereden, bedachten ze dat ze er best een scootmobiel van konden maken. Buntinx: “We hebben de regels erop nageslagen en zijn tot de ontdekking gekomen dat we met een paar aanpassingen, zoals het toevoegen van een achterlicht, als scootmobiel de weg op mochten.”

Een reprimande van de politie hebben ze nog nooit gehad. Buntinx: “Die lachen meestal en maken foto’s.” De twee nemen de veiligheid goed in acht. “We doen geregeld een helm op en gaan niet te hard.” De bierkrat-scootmobiel kan maximaal 45 kilometer per uur rijden en je kunt er een afstand van zo’n 30 kilometer op afleggen.

Ze gebruiken het originele vervoersmiddel, dat ze hebben omgedoopt tot Reib (het omgekeerde van bier), regelmatig. Guido rijdt er volop mee van zijn kamer in Eindhoven naar de TU/e en Christophe gooit 'm vaak achterin de auto om vanaf de parkeerplaats op locatie te komen. Ze gaan niet te ver, want erop rijden is toch niet zo comfortabel.

Hun mobiele bierkratten trokken al de nodige media-aandacht. Zo plaatste 1Limburg een filmpje van een automobilist die in Gulpen zijn ogen uitkeek, en keek een voetganger een paar dagen geleden vreemd op  toen ‘een man op een bierkratje bij een groen stoplicht ging rijden’. Editie NL maakte eergisteren een filmpje op de campus (zie hieronder).