Foto | Satyaki Chaudhuri

“Is er hier ook curling?”

De nieuwe masterstudenten worden soms verrast door de uiteenlopende cultuur- en sportverenigingen die de TU/e kent. Want wie verwacht er nu een klimvereniging in zo'n plat land als Nederland? De organisatie krijgt op haar beurt ook verrassende vragen. Zoals de vraag of er ook curling is. De deelnemers aan de Master Kick-off kregen gisteren een rondleiding door het sportcentrum en maakten kennis met cultuur- en sportverenigingen.

De Hongaarse Vera Kalocsai, masterstudent Innovation Management, moet er nog om lachen. Ze hoorde een andere student de vraag stellen of het Sportcentrum ook curling aanbiedt. En zij was het zeker niet hoor. Al had dat wel voor de hand gelegen, want zelf komt ze uit voor het Hongaarse nationale curlingteam.

Het zijn drukke tijden voor Kalocsai, die zich met haar team moet voorbereiden op het EK. Na de Olympische Spelen stopt ze om zich te focussen op haar studie. Ze reist nu voortdurend op en neer. “Of ik ook nog hier ga sporten? Voorlopig niet, dat is te druk, maar veldhockey spreekt me wel aan.” En wie weet komt het curling in Eindhoven toch nog van de grond. “We kijken of er mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van het ijs waarop ijshockey wordt gespeeld.”

Het is niet al te druk in hal 3 van het Sportcentrum, waar de cultuur- en sportverenigingen zich presenteren. Sommige studenten zijn nog bezig met de rondleiding door het gebouw, anderen ondergaan een tuberculosetest, laat de organisatie weten.

Martien Verhoeven en Max van Luyken lopen met z’n tweeën rond. Ze hebben allebei hetzelfde verhaal. Dus als we Max vragen willen stellen, zegt hij: “Nou, eigenlijk alles hetzelfde als Martien.” Ze hebben het top-programma aan de Avans hogeschool doorlopen en gaan nu Innovation Management studeren.

Op de Master Kick-off vermaken ze zich uitstekend. Martien: “Ik had wel meer feesten verwacht, maar het werken aan de casussen is ook interessant en het is leuk dat er veel internationale studenten rondlopen.” Ze schaffen in elk geval een sportkaart aan, maar welke sport ze gaan doen weten ze nog niet. Martien: “Ik fitness en ik volleybal en heb ook al vaker tegen Hajraa gespeeld.”

Panagiotis Stratidis heeft een folder van klimvereniging ESAC in z’n hand. “Ik heb altijd veel geklommen in Griekenland, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er hier een klimvereniging zou zijn – in zo’n plat land als Nederland.”

De Master Kick-off is dit jaar voor het eerst gehouden. Maandag was de aftrap en gisteren was de laatste dag. In totaal deden zo’n vierhonderd studenten mee.