Recordaantal Europese onderzoeksbeurzen naar vrouwen

Nederland ontving dit jaar 35 Europese onderzoeksbeurzen voor jonge wetenschappers. Alleen grote landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk sleepten er meer in de wacht. Aan de TU/e kregen Richard Lopata en Alex Alvarado een ERC starting grant toegekend. Verder ging dit jaar een recordaantal beurzen naar vrouwen.

De starting grants die de European Research Council (ERC) jaarlijks verdeelt, zijn bedoeld voor jonge wetenschappers met twee tot zeven jaar onderzoekservaring na hun promotie. In totaal werden er deze ronde ruim drieduizend voorstellen ingediend en 406 gehonoreerd (dertien procent). Totale waarde: 605 miljoen euro, 120 miljoen meer dan in 2016.

Twee van de beurzen gaan naar Richard Lopata en Alex Alvarado. Lopata is universitair hoofddocent aan de faculteit Biomedische Technologie (CardioVascular Ultrasound & Modelling), Alvarado werkt als universitair docent bij Electrical Engineering (Signal Processing Systems).

Met de beurzen, die oplopen tot anderhalf miljoen euro, kunnen de wetenschappers een eigen onderzoeksteam opzetten. Daardoor kunnen er ruim duizend postdocs en promovendi aan de slag. Veertig procent van de starting grants ging dit keer naar vrouwen en dat zijn er meer dan ooit in de geschiedenis van de ERC.

In Nederland ontvingen wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam opnieuw de meeste beurzen: zes, tegen zeven vorig jaar. Ook de Rijksuniversiteit Groningen doet het goed met vijf starting grants. De Universiteit Utrecht telde vorig jaar nog vier laureaten, en nu niet één.

Opvallend is het grote aantal beurzen voor het Verenigd Koninkrijk. Het eindigt weer ruim boven Duitsland, dat het landenklassement vorig jaar aanvoerde.

Lees later meer over de grants voor en het onderzoek van Richard Lopata en Alex Alvarado.

Nederland ERC starting grants 2017

Universiteit van Amsterdam: 6