Dit bericht is niet voor Jan. Of eigenlijk toch wel.

Een groep TU/e’ers, overwegend masterstudenten, heeft de handen ineengeslagen voor een alternatief diesfeest. Niet dat ze deze ‘Surprise ParTU/e’ ook daadwérkelijk van plan zijn om te gaan geven. Bovenal willen ze met hun Facebook-evenement op een ludieke manier hun ongenoegen uiten over het samenvoegen van diverse academische plechtigheden tot één feestdag, dit jaar op 21 september.

Project X Haren - ja, dat kan hij zich zeker nog herinneren, zegt een van 'De Studenten van de TU/e' (de organisatoren van het Facebook-evenement). “Het kan natuurlijk alle kanten op escaleren”, beseft de student, “vandaar dat we ook anoniem willen blijven. Maar we doen dit met de beste intenties; we vinden het gewoon heel jammer dat onder andere de dies en de opening academisch jaar worden afgeschaft”.

De academische plechtigheden zijn volgens de student juist zulke kenmerkende tradities voor Nederlandse universiteiten als de TU/e en de moeite van het bewaren waard. Bovendien, zo zegt hij: “Het College van Bestuur heeft als beleid dat het het community-gevoel wil stimuleren en ook de stad bij de universiteit wil betrekken. Dit zijn júist evenementen waarop je dat kunt en moet doen.”

Hij vervolgt: “Ik ben zelf een paar keer bij de dies geweest en dat vond ik altijd heel leuk. Vooruit, het is een beetje een suf evenement, maar als je daarin wilt vernieuwen, kun je toch ook gewoon werken aan een leukere dies? De TU/e had sowieso ook al de leukste opening academisch jaar, horen we vaak terug van studenten uit andere steden.”

Contact met de initiatiefnemers van MomenTUm (zoals de nieuwe TU/e-feestdag is gedoopt) of met het College van Bestuur hebben de studenten niet gehad. “We hebben gewoon een ludieke actie willen opzetten, we willen helemaal geen onnodige stampij maken.” ‘We’ zijn een aantal vrienden, overwegend masterstudenten afkomstig van verschillende faculteiten, zo vertelt hij.

Controle

Bovenal hopen de initiatiefnemers op veel aandacht voor hun Facebook-evenement (bij deze) en voor hun onderliggende overtuiging dat “de community dit soort dingen nódig heeft”. Volgens hun woordvoerder is het met nog twee weken te gaan simpelweg te kort dag om ook écht iets te organiseren. “Er is ook geen plek of zo waar mensen zich kunnen verzamelen; zo proberen we dit initiatief ook onder controle te houden.” Maar, zo zegt hij ook: “Als het een kleine groep is die zou willen aanhaken, dan valt er misschien nog wel iets te regelen.”

En dat Jan (Mengelers, collegevoorzitter van de TU/e) het Facebook-evenement niet onder ogen zou mogen krijgen ('Ssht! Don't tell Jan!') - dat is natuurlijk onzin, erkent de student. “We gaan er vanuit dat het College van Bestuur dit echt wel gaat zien. En natuurlijk zouden we ook graag in gesprek gaan, als ze daarvoor openstaan.”

Feestjes en publiciteit

Hanneke Koppers, hoofd van het Communicatie Expertise Centrum (CEC), reageert schriftelijk: " Dit bericht is niet van Jan. Of eigenlijk toch wel. De TU/e viert nog steeds haar dies, zij het op een ander moment in het jaar. Fijn dat de academische plechtigheden zo leven onder masterstudenten. We benutten graag hun vermogen om feestjes en publiciteit te organiseren; ze kunnen zich melden bij de projectgroep via het CEC of de Federatie Studieverenigingen Eindhoven. En als ze echt een briljant idee hebben, staat de deur van het College van Bestuur open. Want eigenaarschap én ondernemerschap juichen we toe aan de TU/e".