“Nergens ter wereld zoveel korfballers bij elkaar als hier”

ESKV Attila is een kleine studentensportvereniging. Maar misschien juist dáárom hebben die korfballers een groot hart voor hun clubje. “Iedereen kent elkaar en wil zich inzetten.” Samen zorgen ze dat het grootste korfbaltoernooi van de wereld op de campus van TU/e plaatsvindt. Dat gebeurt dit weekend.

Klein clubje? TU/e’s studentenkorfbalvereniging heeft inderdaad maar veertig leden, maar dat is wel stukken meer dan twee jaar geleden. Je kunt ook niet zeggen dat Attila toen, met soms slechts twee deelnemers op een trainingsavond, op sterven na dood was. “Altijd is er een competitieteam geweest”, zegt Fabrice Fontein. Deze vijfdejaars student Scheikundige Technologie is momenteel aanvoerder van het eerste team en voorzitter van de toernooicommissie.

Dit kleine clubje krijgt het wel voor elkaar om het grootste korfbaltoernooi van Europa, en mogelijk zelfs van de hele wereld, te organiseren. Dit weekend vindt de 36e editie plaats, met als thema ‘Circle of life’. Er komen 550 Europese korfballers naar de TU/e uit Groot-Brittannië, Zweden, Slowakije en nog meer landen en die gaan met 43 teams wedstrijden van –slechts- zestien minuten spelen. “Het is een lol-toernooi”, zegt Fabrice, “niet echt een prestatietoernooi”.

Attila heeft dan ook meerdere side-events als een kroegentocht op Stratumseind en een clinic zwerkbal in de aanbieding. Dat laatste zal tot groot vermaak van de zesentwintig Britse teams zijn, verwacht de voorzitter. Hij wil in ieder geval alle deelnemers het Attila-lied en andere zelfbedachte liedjes –geënt op PSV-ballades- laten zingen.

Krap

Attila is, zoals gezegd, enorm gegroeid in ledental de laatste jaren. De ruimte in het Studentensportcentrum is helaas niet meegegroeid. “Bij de buitentrainingen zijn er geen problemen, maar in het winterseizoen hebben wij op maandag maar een halve zaal. De volleyballers kunnen dan met eigen ogen zien hoe krap het is om met twintig studenten te korfballen. “Het SSC ziet het probleem ook en zoekt met ons mee naar een oplossing”, zegt Fabrice.

Dit jaar heeft Attila zelfs de midweek-competitie weer in het leven geroepen voor de spelers die geen tijd of zin hebben om in het weekend wedstrijden te spelen. “De eerste wedstrijd was afgelopen woensdag en Attila maakte Fortuna uit Knegsel in met 22-13”, glundert Fabrice. Zelf speelt hij in de zaterdagcompetitie. Het leukst is het voor hem om te spelen tegen zijn voormalige club NKV uit Nuenen. “Dan speel ik tegen mijn beste vrienden van vroeger.” Na zijn afstuderen gaat hij mogelijk verder bij de Old Huns, de alumnivereniging. Die doet dit toernooi mee met maar liefst twee teams.