Remco van der Hofstad. Foto | Bart van Overbeeke

Remco van der Hofstad KNAW-lid

TU/e-hoogleraar Kansrekening Remco van der Hofstad wordt lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Dat heeft het bestuur van de KNAW vandaag bekendgemaakt. De installatie is op 17 september.

Remco van der Hofstad (46) leidt de onderzoeksgroep Probability van de faculteit Wiskunde en Informatica. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het aan de TU/e gevestigde Europese onderzoeksinstituut EURANDOM, één van de medeaanvragers van het zwaartekrachtprogramma NETWORKS, en woordvoerder van het Platform Wiskunde Nederland. Zijn specialiteit is het doorgronden van kansprocessen in netwerken, zowel in ‘real life’ als online.

Van der Hofstad zegt dat hij nooit had stilgestaan bij de kans dat hij lid zou worden van de KNAW. “Het is toch een soort oeuvreprijs, en ik ben nog maar 46. Het is natuurlijk een prachtige erkenning om gekozen te worden in een instituut met zo’n uitstraling.”

Himalaya

Hij kreeg het goede nieuws te horen terwijl hij met vrienden een trektocht maakte in de Himalaya, vertelt de wiskundige. “In Nepal, een gebied met heel slecht internet. Desondanks ontving ik daar een mailtje van de KNAW of ik beschikbaar was voor een telefoongesprek; toen wist ik nog niet waar dat over ging. Toevallig zou ik daar net op tijd voor terug zijn in de bewoonde wereld. Dat was heel fijn thuiskomen, moet ik zeggen.”

Het nieuwe KNAW-lid promoveerde in 1997 aan de Universiteit van Utrecht en kwam aan het begin van deze eeuw naar de TU/e, waar hij sinds 2005 hoogleraar Kansrekening is. In 2008 ontving hij een prestigieuze Vici-subsidie van NWO.

Genootschap

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen is in 1808 opgericht als adviesorgaan van de regering, een taak die zij ook nu nog vervult. Het onafhankelijke genootschap is “het forum, de stem en het geweten van de wetenschap in Nederland”. Het belangrijkste Nederlandse genootschap voor topwetenschappers kiest jaarlijks een select aantal nieuwe leden op basis van hun wetenschappelijke verdiensten. Een lidmaatschap is voor het leven.

Aan de TU/e werkt een tiental KNAW-leden. Daarnaast is een handvol emeriti-hoogleraren lid.

Bron | Persteam TU/e
Foto | Bart van Overbeeke