De opbouw in het sportcentrum Foto | Bart van Overbeeke

TU/e maakt zich op voor megatentamen

Deze ochtend wordt misschien wel het massaalste tentamen ooit gehouden aan de TU/e. Tussen 09.00 en 12.00 uur doen 2.297 eerstejaars tentamen voor het basisvak Data Analytics for Engineers, verdeeld over vier locaties op de campus.

Met de hoge studentenaantallen gebeurt het steeds vaker dat voor tentamens moet worden uitgeweken naar meerdere locaties op de campus of zelfs daarbuiten. Vorige week moest nog lastminute worden uitgeweken naar Beursgebouw Eindhoven als tentamenlocatie voor het vak Natuurwetenschappen, zegt Ron Tempelaars, tentamencoördinator van de TU/e. “Dat tentamen was ingepland op vierhonderd studenten, maar later bleek dat veel studenten het eerder niet hadden gehaald en weer meededen. Toen werden het er meer dan achthonderd en moesten we snel schakelen. Gelukkig was het Beursgebouw beschikbaar.”

En deze ochtend treden bijna 2.300 studenten aan voor bachelor basisvak Data Analytics for Engineers. Dit doen ze in de hal van het Auditorium, in de drie hallen van het sportcentrum, in Vertigo en in de kantine van het Paviljoen. Op de eerste twee locaties zijn de gehuurde tafels en stoelen gisteravond klaargezet. “Er zijn 2.300 studenten geregistreerd, maar ze zullen niet allemaal komen opdagen”, zegt Natalia Sidorova, een van de docenten van het vak. “Ik kan me voorstellen dat het opbouwen voor de tentamens een hele klus is. Dit is een van de vijf grote basisvakken, het wordt door alle bachelorstudenten gevolgd.”

113 surveillanten

Voor het tentamen worden alle surveillanten die de TU/e op de lijst heeft staan opgeroepen. “Er zullen 113 surveillanten rondlopen op de vier locaties”, zegt Tempelaars. “In de hal van het Auditorium moeten we extra surveillanten inzetten die erop toezien dat studenten rustig weggaan en niet blijven hangen op de gang om na te praten.”

Major operation

Het tentamen organiseren is een hele klus, maar het vak zelf op poten zetten, was ook een ‘major operation’, vertelt docent Sidorova. “We hebben het vak gegeven met vijf docenten, in acht collegestromen en met tachtig labsessiegroepen. Om die te begeleiden hebben we evenzoveel studentassistenten moeten zoeken en opleiden. We zijn hier aan de TU/e niet gewend aan deze enorme aantallen studenten. Het is heel veel werk, voor docenten, maar ook voor de medewerkers die ons ondersteunen.”

Na de kerstvakantie zijn de vijf docenten begonnen met het maken van het tentamen, nog voor het vak daadwerkelijk van start is gegaan. “Je begint met alles veel eerder met zo’n vak, het is zo groot en nieuw. Hier zijn meerdere slagen van overleg en terugkoppeling nodig”, zegt Sidorova. “We hebben het met z’n vijven gedaan om te garanderen dat de kwaliteit van het tentamen goed is.”

Mijn tentamentip aan de studenten: Lees er niet te snel overheen, let op elk woord en neem je tijd

Natalia Sidorova
Docent Data Analytics for Engineers

Sidorova realiseert zich dat de studenten op hun beurt ook hard gewerkt hebben aan het basisvak en ze deze ochtend ook nog eens flink aan de bak moeten voor de 5 ECTS die voor het vak staan. “Zorg ervoor dat je je rust bewaart, dat is het belangrijkste. Het tentamen is multiple choice, lees er niet te snel overheen, let op elk woord en neem je tijd”, zo geeft ze nog mee als tips. “We gaan jullie niet overspoelen met heel veel vragen waar je snel doorheen moet gaan. Je hebt de tijd om na te denken en je kennis te laten zien. Benut die tijd!”

Hoofdfoto | Bart van Overbeeke