‘TU/e-opleiding is goede opstap naar arbeidsmarkt’

Slechts twee procent van de achthonderd alumni die in 2017 meededen aan de Alumnimonitor van de TU/e, gaven aan werkeloos of niet werkzaam te zijn. Bijna dertig procent van de werkenden heeft een baan in de Brainport-regio en één op de acht werkt in het buitenland. Tachtig procent van hen vond de opleiding een goede basis voor hun start op de arbeidsmarkt.

Alle achthonderd ondervraagde alumni hebben vóór september 2015 een masteropleiding aan de TU/e afgerond en daarvan studeerde 62 procent af tussen 2007 en 2014. Uit de reacties van de respondenten mag geconcludeerd worden dat de arbeidsmarktsituatie voor afgestudeerden van de TU/e zeer goed is. Slechts twee procent gaf aan werkeloos of niet werkzaam te zijn en daarvan is driekwart vóór het jaar 2000 afgestudeerd.

Vier van de vijf ondervraagden zijn sinds hun afstuderen onafgebroken aan het werk geweest en bijna dertig procent is nog steeds aan de Brainport-regio verbonden. Iets meer dan de helft heeft emplooi gevonden in een ander deel van Nederland en één op de acht is werkzaam in het buitenland. De top-3 van sectoren waar alumni werkzaam zijn, luidt als volgt: bouw (12 procent), informatietechniek (11 procent) en machine- en instrumentenbouw (10 procent).

Ruim een kwart van de ondervraagden verdient tussen de 3.000 tot 4.000 euro bruto per maand, ruim een vijfde tussen de 4.000 tot 5.000 euro, dertien procent zit tussen de 5.000 en 6.000 euro en negentien procent verdient meer dan 6.000 euro.

Tevredenheid

De meeste alumni zijn tevreden over hun huidige baan. De relatie tussen het huidige werk en de genoten opleiding wordt door ruim de helft gekarakteriseerd als ‘sterk’, waarbij de kwaliteit van de opleiding als ‘hoog’ wordt aangeduid. Dat de opleiding een goede basis was om te starten op de arbeidsmarkt, vond bijna tachtig procent van de respondenten. Een nog groter deel geeft aan dat de opleiding tevens een goede basis vormde om kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen.

Over de breedte, de diepte, de moeilijkheidsgraad en de keuzemogelijkheden van de opleiding zijn de alumni duidelijk positief. Wel vond een substantieel deel (43 procent) de hoeveelheid theorie aan de hoge kant en de gerichtheid op de toekomst wat karig (31 procent). Nog breder gedeeld wordt de mening dat de aandacht voor loopbaanoriëntatie en persoonlijke vorming wat beperkt was (60 procent).

De algemene hoge waardering voor een TU/e-opleiding komt tot uiting in het gemiddelde rapportcijfer: een 7,9. Activiteiten als stages en ervaring opgedaan in bestuurlijke functies of in het buitenland leveren een positieve bijdrage aan de loopbaan, aldus de alumni. Een relatief groot deel voelt zich nog (sterk) betrokken bij de TU/e en is er trots op aan de TU/e gestudeerd te hebben. Ze zouden hun alma mater zeker aanraden bij aankomende studenten.

In 2017 werd onder auspiciën van koepelorganisatie VSNU ook de Nationale Alumni Enquête (NAE) afgenomen . Daarbij werden masterstudenten van het cohort september 2015 tot oktober 2016 ondervraagd. Aan de NAE werkten 247 alumni van de TU/e mee. Met een responsepercentage van 29,6 was dit het hoogste van alle Nederlandse universiteiten. Ook uit dit onderzoek blijkt dat de arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerde TU/e-alumni er prima uitziet. Vrijwel alle respondenten hebben een baan, voor meer uren en meer salaris dan de gemiddelde alumnus van een andere universiteit. Ook hebben ze relatief vaker een vast dienstverband en zijn ze vaker tevreden over hun baan dan andere alumni.