Gebrek aan goede lopers nekt Eindhoven in de Bata

Het TU/e-Fontys team behaalde afgelopen weekend een achtste plek in het universiteitsklassement van de Batavierenrace en is daarmee voorlaatste geworden. Team Eindhoven, dat aan het algemeen klassement meedeed, had meer succes. Dit team werd vierde van de meer dan driehonderd deelnemende teams. Groningen won dit jaar het universiteitsklassement van de estafetteloop die over 175 kilometer van Nijmegen naar Enschede gaat.

“Het was nog best spannend of we überhaupt genoeg deelnemers hadden”, vertelt Jordi Klarenbeek, penningmeester van de Eindhovensen Studenten Sport Federatie. Het TU/e-Fontysteam kampte dit jaar met opvallend veel afmeldingen. Klarenbeek: “Verschillende atleten hadden blessures en verschillende lopers gaven voorrang aan hun atletiekwedstrijd op de zondag na de Bata. Combineren is niet echt een optie. We hadden nog vier afmeldingen waarvan we er vorige week drie hebben kunnen opvullen. Die ene loper tekort heeft ons straftijd opgeleverd.” Het team werd achtste in de universiteitencompetitie, Tilburg kwam daar nog achter. Groningen voert het universiteitsklassement dit jaar aan, gevolgd door Nijmegen en het Enschedese team is derde geworden.

Daar staat tegenover dat Team Eindhoven een knappe vierde plek veroverde in het algemeen klassement. Naast dit Team Eindhoven, een selectie van lopers van Fontys en de TU/e, deden er nog een kleine twintig andere Eindhovense teams mee aan het algemeen klassement. De Eindhovenaren hebben volgens Klarenbeek een ‘hartstikke leuk weekend gehad’. “De organisatie heeft er een mooi feestje van weten te maken, met een grote camping, gezellige feesttenten en een bar in de bieb.”

De (voorlopige) uitslag staat online. Vorig jaar werd het TU/e-Fontysteam zesde in de universiteitencompetitie en behaalde Team Eindhoven de tweede plek in het algemeen klassement. Zo’n 8500 studenten deden dit jaar mee aan de estafetteloop over 175 kilometer van Nijmegen naar Enschede. Ook ’s nachts wordt er gelopen. De Eindhovense deelnemers waren met 20 teams van elk ongeveer 25 studenten goed vertegenwoordigd.

Op de foto staan verschillende Eindhovense deelnemers.