Intro 2018 | “De wereld is jullie geen flikker verschuldigd”

Ooit maakte Björn van der Doelen zich vooral druk om scoren. Letterlijk, op de grasmat, voor onder andere PSV en NEC. Druk maakt hij zich nog steeds graag, over alles, om niets. En over jóu, nieuwkomer aan de TU/e, klaar voor de Intro.

foto Björn van der Doelen

Het doel raken wil ‘Doeluh’ trouwens nog steeds - vooral met zijn muziek. Maar ook buiten het schrijven en zingen om toont hij zich regelmatig vol vuur. Over twee vrije dagen tijdens carnaval bijvoorbeeld, in ludieke eendracht met een Brabantse bierbrouwer. Over respect voor juffen en meesters - en vooral over bemoeizieke ouders die “hun kop moeten houden”. Over PSV-supporters die hij deze zomer meenam ‘op trainingskamp’, en liet zwoegen op het zo vlot mogelijk scoren van een grote tray pils in de rust: “Hedde gij nou godnondeju kléintjes gehaald?”

Vandaag maakt hij zich, als een grote Eindhovense broer, eventjes druk om jou. Jij, die deze week begint aan zo’n “ongemakkelijk nieuw stukske leven”, in een nieuwe stad, tussen nieuwe mensen, aan de TU/e. Jij die het nu zelf moet gaan doen, want “de wereld is jullie geen flikker verschuldigd.”

Maar jij, jíj moet je vooral niet al te druk maken. Een welkom - waarschuwend doch warmhartig - van deze bevlogen Eindhovenaar, op uitnodiging van Cursor, voor jou.