Op weg naar de 'maan'. Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2018 | Fly me to the moon - of in een boom

Bouw een raket van een petfles die met luchtdruk zo ver mogelijk weggeschoten kan worden. En stuur (de megalomane projecten van Elon Musk indachtig) een auto naar de maan. Appeltje-eitje voor aankomend Natuurkundestudenten, toch?

Het waren ludieke opdrachten die studievereniging Van der Waals van Natuurkunde had opgezet, samen met Fokker. Niet zo ludiek overigens dat het om de echte maan en een dito wagen ging die naar die maan moest reizen. Nee, de maan was een geprinte afbeelding van dit hemellichaam, en de auto een klein speelgoedexemplaar, dat vanaf de ‘heuvel’ achter gebouw Cascade (zo’n drie meter hoog) netjes op de op de grond neergelegde maan (vijftien meter verder) terecht moest komen. Voor beide opdrachten kregen de aankomende studenten een verzameling elastieken, touw, rietjes, cocktailprikkers, ballonnen, klei, ijzerdraad, en natuurlijk de onmisbare ducttape tot hun beschikking.

Raketten met wisselend succes

De raketten werden met wisselend succes gelanceerd. Sommige (delen van) raketten kwamen tot vijftig meter ver, andere sloegen, ondanks goed gemotiveerde ontwerpen, linea recta de bodem in. De hilariteit was groot toen een raket vrijwel recht omhoog bleek te willen, en in de boom boven de lanceerinstallatie bleef hangen.