Intro 2018 | Thêta: selectief omdat het nodig is

Geen betere plek om bij 26 graden te vertoeven dan aan (of op) het water. Het kon deze woensdag Intro-traditiegetrouw bij studentenroeivereniging Thêta, waar ook de andere Eindhovense studentenwatersportclubs zich presenteerden.

Maar eerst moet er bínnen worden gezwoegd. Zweetdruppels parelen langs de slapen bij verschillende introkids die zich proberen te bewijzen (of een halfslachtige poging daartoe doen) op de ergometers van Thêta. Driehonderd meter moeten ze, racend tegen hun groepsgenoten, afleggen; wie dat ook nog eens binnen een bepaalde tijd voor elkaar krijgt (51 seconden voor mannen, 1 minuut 2 voor vrouwen) wordt beloond met zes weken gratis lidmaatschap. “Talent leggen we extra in de watten”, vertelt Johann Slabber van de vereniging lachend.

Studentenstop

Nee, hij loopt hier niet stiekem de talentscout uit te hangen, zegt de boomlange roeier (zeker niet de enige Thêtaan naast wie je eigenlijk op je tenen wilt gaan staan). Al is potentieel talent wél waar zijn vereniging dit jaar nadrukkelijker dan ooit op mikt. Sterker nog: Thêta heeft dit jaar voor het eerst sinds haar bestaan een 'numerus fixus' ingesteld: er is plek voor maximaal honderdtachtig nieuwkomers.

Slabber: “Vorig jaar hadden we 270 aanmeldingen, dat waren er echt te veel. Ook al hebben we het hier qua capaciteit best goed voor elkaar, dan kun je mensen gewoon niet meer de goede ervaring bieden die je zou willen.” Zeker niet in een stad als Eindhoven waar de studiedruk hoog is en de meeste mensen pas ’s avonds ruimte in agenda en hoofd hebben om te gaan sporten.

De stop maakt dat Thêta selectiever moet en kan zijn dan voorheen en wat meer inzet op potentie, commitment en ambitie, “op mensen die er écht voor willen gaan. 2004 was ons beste jaar en we zijn nu bijna weer op dat niveau. We draaien nationaal en internationaal goed mee, zeker voor zo’n kleine universiteit”.

Of deze Intro de jonge toptalenten gaat opleveren die deze stijgende lijn mee helpen voortzetten, is deze woensdagochtend lastig te zeggen. De workshops van donderdag, waarvoor introdeelnemers zich moeten inschrijven, geven daar vast méér zicht op.