Archieffoto 2013| Bart van Overbeeke

Racen, springen, zweven en fröbelen op medewerkersfestival

Springkussens, een zweefmolen en creatieve workshops voor de kinderen; een escaperoom, racesimulator en natuurlijk een terras voor de papa’s en mama’s. Colleagues United, de personeelsvereniging van de TU/e, hoopt zowel jong als oud een gevarieerde en ontspannen middag te bezorgen met haar TU/e-medewerkersfestival op zondag 9 september.

Zestig jaar bestaat ‘de PV’ en dat is ook eerder dit jaar al goed gevierd. Marian van den Broek van Colleagues United blikt onder meer terug op een “prachtige” meerkamp met feest, waaraan afgelopen voorjaar vijftig teams vanuit alle faculteiten en diensten, en met TU/e’ers van alle nationaliteiten, meededen. “Het was fijn om te zien dat mensen blij waren en ook eens in contact kwamen met collega’s van buiten hun eigen kantoor - daar gaat het om.”

Het Medewerkersfestival op zondag 9 september is, behalve op werknemers, ook gericht op hun gezinnen. “Gewoon een leuke dag” moet het volgens Van den Broek worden, “waarop groot en klein zich kunnen vermaken”. Ze is trots op het gevarieerde programma dat hiervoor in samenwerking met een externe evenementenorganisator is samengesteld. Geen thema, maar gewoon gevarieerd vermaak is het uitgangspunt - met ook ruimte voor de ouders om bijvoorbeeld even lekker op het terras te zitten “en de kinderen hun gang te laten gaan”.

Die kinderen kunnen zich de hele middag uitleven op onder andere springkussens, een rodeostier, in de kidscorner en met workshops. Voor hen zijn er optredens van de boyband Fource en het meidenduo Sarah en Julia. Volwassenen kunnen zich intussen een weg naar buiten proberen te puzzelen vanuit de escaperoom, of zich even Max Verstappen wanen in een racesimulator. Ook is er muziek van rock-’n-roll-band Johnny & The Gangsters of Love, en zijn er hapjes en drankjes verkrijgbaar.

Voordeeltjes

Natuurlijk hoopt Colleagues United tijdens het festival meteen ook wat nieuwe leden te werven. Van den Broek wijst op de uiteenlopende activiteiten voor PV-leden het hele jaar door en op de financiële voordeeltjes waarvan ze regelmatig kunnen profiteren, zoals kortingsacties voor onder andere uitstapjes. Na de jaarwisseling verhuist de PV van het Paviljoen naar Luna, waar het nauwer wil gaan samenwerken met bar Hubble. “Daar hopen we ook iets beter zichtbaar te zijn.”

Het Medewerkersfestival vindt plaats op en rond het Fluxveld. In geval van slecht weer wordt uitgeweken naar het overdekte Forum bij MetaForum. Dat de weersvoorspellingen een evenement kunnen maken en breken, leerde Colleagues United bij zijn vorige festival vijf jaar geleden al. “Een dag van tevoren werd er nog slecht weer voorspeld, waardoor het op die dag zelf weliswaar erg gezellig, maar niet zo druk was. Erg jammer, vond ook iedereen die er was.”