Foto | Shutterstock

2,75 miljoen voor onderzoek immunotherapie tegen kanker

Willem Mulder, hoogleraar Precision Medicine bij de faculteit Biomedische Technologie, krijgt van de European Research Council (ERC) een Consolidator Grant van 2,75 miljoen euro voor zijn onderzoek naar kankerimmunotherapie. Deze innovatieve behandeling van kanker is gebaseerd op het versterken van de natuurlijke afweer van het menselijk lichaam door nanotechnologie.

foto Shutterstock

De European Research Council (ERC) heeft de ontvangers van een Consolidator Grant vorige week bekendgemaakt. Dit jaar gingen van de 291 toegekende beurzen er 12 naar Nederlandse onderzoekers en 7 naar internationale onderzoekers die in Nederland werken. Mulder: “Ik voel me vereerd en erg gelukkig. Ik gebruik deze subsidie ​ om een ​​onderzoeksgroep op te richten aan de TU/e - Precision Medicine - die zich focust op het gebruik van nanotechnologie om het immuunsysteem te visualiseren en te reguleren.”

Checkpoints

Kankercellen activeren remmende moleculaire routes om te voorkomen dat ze herkend en vernietigd worden. Deze routes staan bekend als immuuncontrolepunten, ofwel checkpoints. Medicijnen met antistoffen werken deze kankercellen tegen door de checkpoints te blokkeren. Mulder: "De medicijnen halen de rem op het immuunsysteem eraf en versterken bepaalde immuuncellen om de kanker te bestrijden. Maar helaas profiteert maar een deel van de patiënten van deze medicijnen en kunnen er ernstige immuungerelateerde bijwerkingen ontstaan.”

Met zijn onderzoek is Mulder van plan om immuuntherapie gericht op het blokkeren van de checkpoints te diversifiëren en te verbeteren met behulp van zeer innovatieve nanobiologische behandelingen, zoals beschreven in een recente publicatie in het prestigieuze tijdschrift Immunity. Specifiek is Mulder van plan om nanobiologische middelen te ontwikkelen die de gevoeligheid van het immuunsysteem voor checkpointblokkades kunnen 'trainen', terwijl nadelige immuunresponsen worden geblokkeerd.

Onderzoeksecosysteem

Mulder richt binnen de faculteit Biomedische Technologie de onderzoeksgroep Precision Medicine op met als overkoepelende doel "om nanotechnologieën te institutionaliseren voor precisie-immunotherapie en immuno-imaging". Naast het beschikbaar maken van precisiegeneeskunde voor patiënten, streeft hij naar de ontwikkeling van een uniek 'onderzoeksecosysteem' dat zich uitstrekt van zijn onderzoeksgroep aan de Icahn School of Medicine op Mount Sinai in New York tot de TU/e en vele andere samenwerkingen. Dit onderzoeksnetwerk maakt volgens Mulder innovatie mogelijk en dient als een unieke opleidingsomgeving voor de volgende generatie biomedische ingenieurs.

Roy van der Meel wordt in januari benoemd tot universitair docent bij de onderzoeksgroep. Mulder: “Van der Meel zal helpen met het institutionaliseren van de onderzoeksgroep en daarmee de zichtbaarheid in Eindhoven vergroten. Samen zijn we ook bezig met het werven van postdocs en PhD-kandidaten en we moedigen potentiële kandidaten aan om contact met ons op te nemen”.

De nieuwe groep zal binnen de faculteit ook samenwerken met onder andere de groep Protein Engineering van TU/e-hoogleraar Maarten Merkx en een groep van hoogleraar Mihai Netea van het UMC Radboud in Nijmegen.

De Consolidator Grants van de ERC zijn bedoeld voor onderzoekers van elke nationaliteit met zeven tot twaalf jaar ervaring na het behalen van hun doctoraat en moeten als een katalysator dienen voor nieuwe en onvoorspelbare wetenschappelijke en technologische ontdekkingen.

Wie meer interesse heeft in het werk van Mulder kan er meer over terugvinden op zijn eigen website.