SSRE wil ook internationals winnen voor cantus

Malle Babbe, Wild Rover en andere muzikale klassiekers en niet te vergeten tweeduizend liter bier; ze vormen de hoofdingrediënten voor de jaarlijkse Stadscantus van SSRE, op vrijdagavond 9 maart. Met deze zevende editie van de (volgens SSRE) ‘cantus der cantussen’ wil de studentenvereniging zich nadrukkelijker dan ooit richten op een breed studentenpubliek, onder anderen ook op internationals.

Het recept van de cantus, van origine overigens een Belgische traditie, is beproefd: in een grote tent worden bezoekers, zittend aan lange tafels, uitgenodigd om in te haken en mee te zingen, opdrachten te vervullen en volgens SSRE ‘gepaste hoeveelheden drank te nuttigen om zo met elkaar samen te komen tot een waar hoogtepunt van verbroedering en vriendschap’. Waarbij drank bovenal bíer is en ‘gepaste hoeveelheden’ zich laat vertalen naar zo’n tweeduizend liter, die in gieters door de tent wordt gedistribueerd.

Het zangfestijn vindt plaats onder de bezielende leiding van het praesidium (bestaand uit de senior, de zangmeester en de straffenmeester), dat erop toeziet dat de regels en procedures worden nageleefd. Zo moet ‘silentium’ in acht genomen worden op plechtige momenten, moet voor bijvoorbeeld een sanitaire stop een ‘tempus’ worden aangevraagd en mogen de leden van de ‘corona’ (de aanwezigen aan de tafels) niet drinken tijdens het zingen - ‘tenzij op commando van de senior of wanneer zulks uitdrukkelijk door de liedertekst wordt voorgeschreven’. Wie de cantuswet overschrijdt, kan rekenen op een gepaste, ludieke strafmaatregel.

De Stadscantus is, als het aan SSRE ligt, nadrukkelijker dan ooit bedoeld voor heel studerend Eindhoven én voor bevriende studenten uit andere steden. En, zo benadrukt SSRE-bestuurder Daan Hommersom: voor studenten van alle nationalitéiten. De vereniging gaat de komende weken dan ook gericht flyeren bij bijvoorbeeld internationale studentenverenigingen.

Dat het percentage niet-bierdrinkers onder internationals wellicht wat hoger is dan onder Nederlandse studenten, daar had de organisatie volgens hem nog niet zo specifiek over nagedacht. Maar, beklemtoont hij, sowieso niemand hóeft bier te drinken; wie er goede redenen voor heeft, kan bij aanvang ‘bierimpotent’ worden verklaard en mag water drinken. De liederenbundel telt zoals altijd vooral klassieke meezingers, zowel Nederlandstalig als internationaal. “In principe kan iedereen het meeste meezingen.” Tussendoor treden de Spaanse muzikanten van Tuna Ciudad de Luz op.

SSRE hoopt de tent op het Wilhelminaplein op 9 maart maximaal, oftewel met zo’n 450 gasten, te vullen. Mede daarom vindt deze editie wat vroeger in het jaar plaats dan voorgaande cantussen, die agenda-technisch soms botsten met andere studentikoze evenementen in de stad.

De tent gaat om 19.00 uur open. Kaarten à 17,50 euro zijn in de voorverkoop te krijgen via de website, toegang vanaf achttien jaar. Onbeperkt bier en water inbegrepen.