Van campus naar campus voor wandelaars

Een tien kilometer lange route van de High Tech Campus (HTC) naar de TU/e-campus wordt opgenomen in een wandelgids waarin de twaalf andere universiteitssteden ook een hoofdstuk krijgen. Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig gaat het boek, met de voorlopige werktitel ‘Campuslopen’, eind mei presenteren. Gisteren vond eindredactie in het veld plaats. “Is dit een luie trap?” Cursor liep mee.

“Over het algemeen lopen we in dit thema, wandelingen in universiteitssteden van Nederland, van oud naar nieuw”, zegt uitgever Lourens Vellinga. “Maar in een stad als Eindhoven, waar geen academiegebouw te vinden is, moet dat anders. We starten de wandeling bij de High Tech Campus en lopen langs de Dommel naar het noorden om te eindigen op de campus van de TU/e.”

Wat hem en de vijf andere meelopers verbaast, is dat er op de HTC weinig studenten te zien zijn. “Ik had verwacht hier een sfeer van onderwijs te kunnen proeven. Maar ik zie alleen bedrijven. Als op dit terrein alleen banken en verzekeringsmaatschappijen zouden zijn gehuisvest, zou het er hetzelfde uitzien. En toch doet de naam anders vermoeden.”

Om studenten te zien moeten we een flink stuk doorlopen. Via de loop van de Dommel, langs de Genneper watermolen, het Van Abbemuseum, de voormalige Eindhovense Studentenkapel en de Effenaar komen we door het Sillywalktunneltje op de campus. Eerst koffie in de Zwarte Doos.

Levendig

Dit is een van de laatste wandelingen die gecheckt wordt voor het boek naar de drukker gaat. Klopt iedere verwijzing, is er niets onduidelijk? Vellinga is er inmiddels achter dat het wandelen over een technische universiteit een hele ervaring is. “Je kunt overal naar binnen en er is altijd wat te bekijken. Zeker op een doordeweekse dag.”

Zo ziet deelnemer Anja Smeets uit Weert het ook. Ze was ooit eerder op het TU/e-terrein, tijdens GLOW, maar beseft nu pas dat de gebouwen openbaar toegankelijk zijn. “Fijn dat je overal naar binnen kunt.”

De route stuurt de wandelaars door het Auditorium met een verwijzing naar het orgel. Via kunstwerk ‘Transformatie’ (ja, een roeststalen zuil met letters Where innovation starts) gaan we langs het Studentensportcentrum ‘waarvan nauwelijks te zien is dat de kern door Gerrit Rietveld in 1963 is ontworpen’. We werpen een blik op de nieuwe studentenflats Aurora en Luna. Er is aandacht voor het Nanolab in het gebouw Spectrum en na aankomst op de Groene Loper gaan we via Gemini het loopbruggenstelsel verkennen.

Dat vindt Elly Euverman uit Tiel een mooi onderdeel. “Ik ben verrast dat alle gebouwen met elkaar verbonden zijn.” De architectuur van de gebouwen doet wandelaar Cor Smeets het meest. Hij maakt er, aangemoedigd door de prachtige blauwe lucht, vele foto’s van.

Moet er veel aangepast worden in de routebeschrijving? Het zijn kleine dingen; een straatnaam of een telwoord erbij. Iemand vindt de oversteek bij de Studentenkapel niet veilig maar Vellinga wil de beschrijvingen kort houden en vooral niet bevoogdend laten overkomen. “De gebruikers van de gids zijn volwassen mensen die wel vaker een weg oversteken.”

Op 25 mei zal VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg in besloten kring het eerste exemplaar, met een voorwoord van hemzelf, in ontvangst nemen. Mogelijk is dan de titel ook aangepast. En het begrip ‘luie trap’. Want voor die benaming van de trap om Vertigo binnen te komen, lopen de meningen nog uiteen.