Archieffoto | Bart van Overbeeke

Biosensorenwedstrijd voor betere behandeling bacteriële infecties

Studentenorganisatie SensUs, die jaarlijks een internationale studentencompetitie voor biosensoren organiseert in Eindhoven, gaat op zoek naar een betere behandelmethode bij bacteriële infecties. Het thema van 2018 is ‘Measuring antibiotics for better healthcare’. Dertien teams zullen een biosensor maken om het antibioticum vancomycine in het bloed te meten.

Artsen zien het antibioticum vancomycine als een laatste redmiddel bij bijvoorbeeld besmetting met de ziekenhuisbacterie (MRSA). Antibiotica worden wereldwijd veel gebruikt, maar er kleven nogal wat bezwaren aan. Een belangrijk nadeel van antibiotica is dat bacteriën er resistent voor kunnen worden. Infecties met resistente bacteriën zijn moeilijker te behandelen. Het is dus belangrijk dat zo’n laatste redmiddel als vancomycine zo efficiënt en effectief mogelijk wordt toegepast.

De mate van toediening verschilt echter per ziekteverwekker en per persoon. “Vancomycine is een erg krachtig antibioticum én helaas slecht te doseren”, zegt Rutger Van Doorslaer, lid van SensUs en student Biomedische Technologie. “Bij te hoge dosering komen bijwerkingen voor die zo ernstig kunnen zijn als nierbeschadiging. Bij te lage dosering is het medicijn ineffectief en is er een grotere kans dat de bacteriën resistent worden.”

Omdat individuele patiënten verschillend reageren op dit antibioticum is het belangrijk om regelmatig de vancomycinespiegel te meten. Op dit moment kan dat niet anders dan door een bloedmonster in een laboratorium te testen. “Dat duurt minstens een dag en het wordt ook nog eens gedaan door erg dure en stationaire apparaten, wat onhandig is voor bepaalde groepen patiënten en artsen”, legt Van Doorslaer uit.

Betere zorg

SensUs heeft de hoop dat er een innovatieve biosensor wordt ontwikkeld in de wedstrijd die zij organiseert. Er doen vier intercontinentale landen en negen Europese landen mee. Team T.E.S.T. uit Eindhoven, niet te verwarren met organisator SensUs, is een van de deelnemers.

In september zal ieder team tijdens het SensUs-evenement een werkende biosensor presenteren. Behalve deelnemers en uitgenodigde middelbare scholieren komen ook verschillende bedrijven kijken naar de innovatieve ideeën. Daarnaast is er een livestream met groot bereik.

Er zijn verschillende prijzen te halen, vertelt Van Doorslaer. “Zo zijn er de Public Inspiration award, de Analytical Performance award, de Translational Potential award en de Creativity award. Bezoekers kunnen stemmen en de jury heeft een grote invloed, maar ook is er mogelijkheid om online te stemmen. We willen dit jaar 5000 online stemmers in het digital platform bereiken en 15000 bezoekers van de livestream.”

De eerste editie van SensUs was in 2016. Die ging over de stof creatinine waarbij nierfalen een ernstige consequentie kan zijn.

Archieffoto | Bart van Overbeeke