Cultuur snuiven op studentenkamers

Muziek maken met een Game Boy en een optreden van een cabaretduo met de intrigerende naam Bovenste knoopje open. Het zijn twee voorbeelden van de negen gevarieerde optredens die het Stukafest Eindhoven dit jaar kent. Het scheelde niet veel of deze editie kon niet doorgaan, maar enkele betrokken studenten hebben de handschoen opgepakt en presenteren daar vrijdag 23 februari het resultaat van.

Toen Cengizhan Can, TU/e-student Computer Science & Engineering, eind vorig jaar begreep dat het Stukafest in Eindhoven niet kon doorgaan, ondernam hij actie. “Ik heb eerder Stukafest in Tilburg bezocht en vond het jammer als het hier niet kon doorgaan. Daarom heb ik besloten om de uitdaging aan te gaan, met hulp van enkele vrienden.”

En een uitdaging was het zeker, om vanaf november het Stukafest in korte tijd uit de grond te stampen. Het is de initiatiefnemers uiteindelijk gelukt om negen acts in negen studentenhuizen te realiseren én een afterparty bij Kafee Aloys.

Studenten kunnen vrijdagavond maximaal drie voorstellingen bezoeken en hebben steeds voldoende tijd om van de ene naar de andere studentenkamer te wandelen of fietsen. Via de Stukafest-app kun je de locaties zien. Kaartjes kun je online kopen. Ook in veertien andere studentensteden is rond deze periode een Stukafest.

Archieffoto Stukafest 2017 | Bart van Overbeeke