‘Degusteren en genieten’ op bierfestival jarige Japie-kroeg

De Groene Loper van het TU/e-terrein kleurt op vrijdag 25 mei even goudgeel. Dat is althans de inzet van de lustrumcommissie van de F.O.R.T., de jarige borrelruimte van studievereniging Japie. De scheikundestudenten houden er die dag en avond een heus speciaalbierfestival.

Bevraag scheikundestudenten Brandon van Rosendaal en Jorrick van Pol over speciaalbieren en over ‘hun’ kroeg, en hun gezichten lichten op. Met groot genoegen verhalen ze over hun geliefde facultaire ontmoetingsruimte en de dertigjarige historie ervan - of in elk geval over de laatste vijf jaar die ze zelf meemaakten.

Ooit gestart aan de andere kant van de toog zijn beiden inmiddels geruime tijd actief als tappers en op dit moment ook in de lustrumcommissie; Van Rosendaal als voorzitter, Van Pol als penningmeester en hoofdverantwoordelijke voor het Gouden Loper Festival dat vandaag vooral onderwerp van gesprek is. “We bezoeken zelf regelmatig grote speciaalbierfestivals en daar hangt altijd een heel gezellige sfeer. Het leek ons leuk om zoiets ook eens op het TU/e-terrein te organiseren”, vertelt Van Rosendaal. Van Pol vult aan: “We hebben hier normaal de Groene Loper - wij gaan die een dag goudgeel kleuren”.

Het hoeft niet binnen een kwartier allemaal in je keel te zitten

Brandon van Rosendaal
Tapper F.O.R.T. en organisator speciaalbierfestival

Een ordinair studentikoos zuipfestijn wordt het, als het aan de heren tappers ligt, trouwens niet. Van Rosendaal: “Bijvoorbeeld een cantus gaat vooral om heel veel en heel snel bier drinken. Dit festival is meer op het gemak; degusteren en genieten. Het hoeft niet binnen een kwartier allemaal in je keel te zitten.”

De F.O.R.T., dat ook zijn eigen mobiele bar opstelt, ziet zich op 25 mei op het Flux-veld omringd door tien brouwerijen. “Niet de standaardbrouwerijen”, belooft Van Pol, wijzend op de flyer met daarop namen als De Gaperd, Natte Gijt en The Sisters Brewery. En die zorgen er volgens de F.O.R.T.-mannen voor dat iedere speciaalbierliefhebber aan zijn trekken komt. Ook staan er enkele foodtrucks en is er muziek - bij voldoende verkochte kaarten gespeeld door een liveband, zegt Van Pol hoopvol.

Aan een gelegenheidsbier ter ere van dertig jaar F.O.R.T. wordt as we speak trouwens ook hard gewerkt, maar niet voor het festival. Uitsluitend intimi zullen binnenkort hun bovenlip in het schuim van deze “heel hoppige” Triple IPA kunnen zetten, die momenteel op Van Pols studentenkamer staat te vergisten.

Die intimi, dat zijn er trouwens aardig wat. Want al moet de F.O.R.T. sinds afgelopen zomer even genoegen nemen met een tijdelijk onderkomen in een voormalige studieruimte op vloer 0 van Helix: gemiddeld weten nog steeds honderd tot honderdvijftig studenten en medewerkers de wekelijkse donderdagmiddagborrel te vinden.

Opmars der speciaalbieren

En onder die trouwe borrelaars is het speciaalbier de laatste tien jaar bezig aan een stevige opmars, zo blijkt uit de administratie van de opeenvolgende voorraadbeheerders. Naast zo’n tienduizend liter pils werd er alleen al het afgelopen jaar ongeveer negenduizend liter speciaalbier getapt en geschonken.

In de huidige bar in Helix staan 83 soorten speciaalbier op de kaart. Iets minder dan op hun vaste stek in Matrix en, eerlijk is eerlijk: ook iets minder dan bij de natuurkundigen van Van der Waals. “Maar zij hebben geen taps. Wij hebben wél regelmatig speciaalbier van de tap”, meldt Van Rosendaal niet zonder trots.

Deze tapper zelf maak je, na een paar uur kasteleinsklussen op de donderdag, trouwens het meest blij met een verfrissende cider. “Daarna gaan we écht zuipen.” Van Pol tekent voor zijn geliefde Gouden Carolus Hopsinjoor: “Als ze die ooit uit de collectie halen, zelfs al ben ik straks oud-lid, dan krijgen ze met mij te maken.”

Naast haar geliefde kroeg viert ook Japie zelf dit jaar feest. De studievereniging bestaat zestig jaar en trapte haar twaalfde lustrum (thema ‘Scatter your light’) afgelopen september af met een tweedaags paintballfestijn (lees hier en hier) op het Flux-veld.

Het Gouden Loper Festival is op vrijdag 25 mei van 16.00 tot 21.00 uur. Bezoekers kunnen een normaal ticket kopen, inclusief glas, of een ticket met glas en tien consumptiemunten inbegrepen. Deze kosten respectievelijk 7,50 en 25 euro.