Foto | Bart van Overbeeke

Manager Hubble: “Een huiskamer voor alle studenten”

Een echte horecaman, noemt hij zichzelf. Peter Joosten, voor vrienden Peer, is de manager die team Bar Potential heeft aangesteld voor café Hubble. Hij zal wekelijks 38 uur de boel runnen en zorgen dat zijn gasten én de studenten waarmee hij samenwerkt, het naar hun zin hebben. Of er vragen komen waar hij nee op gaat zeggen, zal pas blijken wanneer Hubble echt open gaat. Tot nu toe is niets te gek.

Hij weet nog goed wanneer het tot hem doordrong wat er eigenlijk van een bedrijfsleider van een studentencafé op de campus verwacht wordt. “Ik was zelf als bezoeker in Corona bij een voorstelling burlesque dans. Opeens bedacht ik dat de mensen om me heen huis en haard verlaten hadden om te studeren in Eindhoven. Dat ze een plek nodig hebben om zich thuis te voelen. Ik wil van Hubble een soort huiskamer maken, waar ze ook in het weekend terecht kunnen.”

Horeca-ervaring deed Peter op in een breed scala aan zaken, maar het startte allemaal op het Stratumseind. Meer dan dertig jaar geleden werkte de nu 54-jarige daar. Hij deed daarna van alles in de horeca: hij was bedrijfsleider, chefkok, kelner, uitsmijter, maar poetste ook de toiletten als dat nodig was. Hij kan niet wachten tot Hubble open is, de afgelopen tijd heeft hij meer dan hem lief is achter de computer gezeten om dingen te regelen. Gasten wil hij ontvangen. Vanaf half februari zal dat gebeuren. “We gaan niet met een knal open, maar met kleine vriendelijke acties, zoals een goede hamburger voor weinig geld.”

We zitten op barkrukken in een nog redelijk kaal café. Er komt nog meer meubilair en het ophangen van zware, lichtdichte gordijnen, zal de akoestiek verbeteren. “Goedemiddag”, groet Peter twee binnenlopende mannen. Altijd wil hij oog hebben voor de behoeftes van de gasten. “Noem ze geen klanten, daar krijg ik kippenvel van. Mensen die naar Hubble gaan, komen bij mij op bezoek.”

Mensen die naar Hubble gaan, komen bij mij op bezoek. Als ze weggaan zeg ik 'tot morgen', want ik hoop dat ze terugkomen.

Peter Joosten
Manager Hubble
Altijd bezig

Zelf bezoekt hij geregeld het Glorieux Kloosterverzorgingshuis in villa De Burgh aan de Geldropseweg. “Ik doe daar vrijwilligerswerk. Het mooist is het chauffeuren voor de zusters, bij een rit van een uur krijgen we heel zinnige gesprekken.” Als hij thuis vrije tijd heeft, schildert hij met acrylverf en leest hij boeken over de wereldoorlogen en thrillers. Gaat hij naar buiten, dan legt hij de natuur graag vast op foto’s.

De werktijden van Peter zijn flexibel en als het uitkomt zal hij ook in het weekend in Hubble zijn. “Maar nooit voor ik thuis heb overlegd. Mijn gezin is heel belangrijk voor me. Mijn vrouw en zonen steunen en helpen mij waar nodig. De zonen studeren. De oudste is op kamers in Maastricht voor een studie gezondheidswetenschappen, de jongste gaat vier dagen per week naar Zwolle voor een studie waarvan ik niet wist dat die bestond. “Hij zit op Sportvisacademie Groene Welle. Vergelijk het met een opleiding tot boswachter voor het water.”

Als Peter één ding mag wensen voor Hubble, is het dat de boel zo goed draait dat er budget is om allerlei gekke ideeën uit te voeren. Denk aan voedsel uit een 3D-printer of serverende drones. In de categorie 'minder gek' staat het volgende al concreet gepland: een terras met honderd zitplaatsen en het maken van een buitenbar. De pythonleiding vanuit de biertanks in de kelder ligt al klaar onder het terras.

Om die tap te bedienen, en de bar binnen ook, kan hij trouwens nog wel studentenpersoneel met horeca-ervaring gebruiken. “We proberen tegen iedereen die weggaat ‘tot morgen’ te zeggen. Daarmee wil ik benadrukken dat het fijn is wanneer ze de dag erop terugkomen.” Wie zich ook thuis moeten voelen, zijn de studenten van mbo-leerbedrijf horeca. Peter is examinator bij die opleiding en als hij jonge mensen iets gunt, is het wel een eerlijke kans op de arbeidsmarkt. “Stagiaires zal ik niet alleen als werkkracht gebruiken, maar die wil ik echt iets leren. Daar voel ik me verantwoordelijk voor.”

Hoofdfoto | Bart van Overbeeke