Vanaf de TU/e naar een fossylfrij Friesland

Urgenda heeft iets nieuws bedacht om rijden zonder fossiele brandstoffen onder de aandacht te krijgen: de Elfwegentocht. Twee weken lang reist elke dag een andere provincie fossielvrij naar Friesland en Noord-Brabant mag het spits afbijten. Het startsein van de Elfwegentocht wordt gegeven op zondag 1 juli bij de rode garagedeuren van Gemini.

De stichting Urgenda, die tot doel heeft Nederland sneller duurzaam te maken, roept alle Nederlanders op om de eerste twee weken van juli zo min mogelijk benzine te gebruiken. Ter promotie organiseert ze iedere dag een tour van telkens een andere provincie naar Friesland, met diverse thema’s. Noord-Brabant heeft als thema ‘beter eten’. De provincie is namelijk verkozen tot Europese regio van de gastronomie van 2018.

Studententeams

Zondagochtend vroeg verzamelen Stella Vie, Lina en andere elektrische auto’s op de TU/e-campus, voor de garagedeuren bij de werkplaatsen van Gemini. Gedeputeerde van Noord-Brabant Anne-Marie Spierings zal de gasten, waaronder staatsecretaris Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, en deelnemers welkom heten. TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch licht daarna toe hoe ver Brabant is met elektrisch rijden en hoe de nabije toekomst eruit ziet. Studenten van Solar Team Eindhoven en TU/ecomotive zijn er om vragen te beantwoorden.

Bourgondisch

De route naar Heerenveen zal niet de kortst mogelijke zijn. Vanwege het thema wordt er een pauze ingelast bij de coöperatie Herenboeren, om 'een duurzame Bourgondische levensstijl' te tonen. Wanneer de Brabantse delegatie vroeg in de middag in Heerenveen aankomt, haalt ze daar nog wat Brabantse lekkernijen uit de achterbakken.

Anne-Marie Spierings zal benadrukken dat de provincie Noord-Brabant streeft naar 100.000 elektrische voertuigen (EV's) op de weg in 2020, met de bijbehorende slimme laadinfrastructuur. Nu rijden een kleine 30.000 elektrische voertuigen in deze provincie rond. Alle EV’s tellen mee, maar een bestelbus telt zwaarder mee dan een fiets. Zo telt een bus als 23, een bestelauto als 2, een vrachtwagen als 16, een fiets als 0,14 en een auto als 1.

Van de twee weken Elfwegentocht doet de NOS verslag, dagelijks te zien vlak na Nieuwsuur. Wie zin heeft om mee te rijden naar Heerenveen in eigen elektrische wagen of als medepassagier, kan zich hier aanmelden. Wie op zijn eigen route en eigen moment benzine wil besparen, kan dat hier aangeven.