Stadscantus SSRE. Foto | Rien Meulman

Praesidium straft gepast en persoonlijk op cantus SSRE

SSRE blikt terug op een geslaagde zevende editie van haar Stadscantus, afgelopen vrijdagavond. Een kleine 2.000 liter bier ging er door de pakweg 450 kelen, die zich gaandeweg de avond schorder en schorder zongen. Wie zich daarbij niet aan de traditionele cantusprocedures hield, kon rekenen op een gepaste, in sommige gevallen zelfs persoonlijke, ludieke straf.

Het inkoopbeleid van de studentengezelligheidsvereniging voor het jaarlijkse zangfestijn was strak, bleek vrijdag aan het einde van het evenement toen de drankbalans werd opgemaakt. “Op één fust na is al het bier erdoorheen gegaan”, vertelt SSRE-bestuurder Daan Hommersom, die ondanks zijn krappe drie uur slaap verrassend fris klinkt als Cursor hem zaterdagochtend spreekt. Een krappe tweeduizend liter - gedistribueerd in groene gieters - tikten de aanwezigen in drie uur tijd weg. “Ik denk dat er op dit moment nog wel wat mensen in bed liggen.”

Hommersom spreekt van een geslaagde avond, met muzikale inmenging van de Spaanse studentenmuziekvereniging Tuna Ciudad de Luz en een Ierse zanger. De SSRE-bestuurder is vooral ook te spreken over het sanctiebeleid van het Praesidium, dat traditiegetrouw toeziet op een ordentelijk verloop van de avond en de ‘ongehoorzamen’ der corona - liefst zo publiekelijk mogelijk - terechtwijst. “Zij bedenken altijd zelf de straffen, in afstemming met ons, en daar zaten dit jaar érg leuke bij.”

Zo was er een gepast ‘Adje Amsterdamse Grachten’ voor de circa dertig gasten uit de hoofdstad, waren er - op bepaalde deelnemers gerichte - verwijzingen naar 'Wie is de Mol?' en het schaatsen, en hadden de ordehandhavers speciaal gedacht aan de aanwezige leden van E.S.C-dispuut Aleph. “Zij hebben natuurlijk dat hele gedoe over hun carnavalsfeest gehad, voor hen was er daarom het ‘Adje Underkoffer’: een koffer werd van bovenaf gevuld met bier en de mannen van Aleph moesten drinken via twee slangen die van onder uit de koffer staken.”

Onze fotograaf Rien Meulman was vrijdagavond op het Wilhelminaplein ook van de partij. Zijn sfeerimpressie van de Stadscantus zie je hieronder.