Maatpakmaakster meet onder de toekomstige bierbuik

Lees meer

Maatpakmaakster meet onder de toekomstige bierbuik

Maatpakmaker Vân Nguyên zorgt dat veel studentbesturen er piekfijn uitzien en uitstralen wat ze zelf willen weergeven. Dat ze toegankelijk en betrouwbaar zijn, bijvoorbeeld. Hoe doet ze dat? En waarom komen de studenten zo graag naar haar toe? Cursor sprak met Vân en raakte onder de indruk van haar energie.

“Heb je Vân gezien?”
“Nee, wie is dat?”
“Een Aziatische vrouw die de pakken maakt voor bijna alle studentbestuurders van de TU/e. Ze zou hier zijn.”

Hier is het Auditorium, op de eerste dag van de Career Expo. Student Fabrice Fontein en ik staan op de balustrade en overzien de drukte. Hij heeft nu geen pak nodig (want zijn afstuderen bij Scheikundige Technologie is in zicht), maar hij wil Vân gewoon even begroeten. “Nee, ze is er nog niet, ik kom later wel terug.”

Een half uur later zie ik haar. Ze is klein. Heel klein en zelfs met de hoge naaldhakken die ze draagt, zou je haar nog over het hoofd kunnen zien. Maar de reuring om haar heen verraadt waar ze staat.

Er gebeurt van alles in haar persoonlijke ruimte. Studenten komen naar haar toe voor een praatje, een knuffel, of met het verzoek een knoop aan een jasje vast te zetten. “Je bent dikker geworden”, zegt ze dan.

Spraakwaterval

Ze is een vat vol tegenstrijdigheden. Heel druk en alle tijd van de wereld voor een gesprek. Klein van stuk en schattig én dominant. Ze kan uren luisteren, maar is ook besluitvaardig. Streng maar rechtvaardig, zo kennen ze haar. Ze vertelt bij onze eerste ontmoeting over studenten die bij haar cocktails komen drinken. En over haar eerste kleermakersbedrijf ‘De Oost’ dat ze naast haar psychologiestudie aan de VU in Amsterdam opbouwde en dat na vijf jaar door haar ex-compagnon werd ingepikt. En over de vissersboot waarop haar vader zijn gezin uit de Mekongdelta in Vietnam liet vluchten. Dat was in 1985, zij was een vijfjarig meisje.

En dan: “Ik houd niet van praten. Het is wel mijn kracht geworden, maar echt, Vietnamezen houden niet van praten.”

Waar ze ook niet van houdt, is commercie. En toch is haar bedrijf de reden dat Vân Nguyên hier in het Auditorium is, en dat veel studenten bij haar willen zijn. Sum - Consulting & Tailoring heeft ze haar tweede bedrijf genoemd. “Sum betekent ‘ik ben’ en het staat voor optellen. Ik ben een optelsom van karaktereigenschappen en uiterlijke kenmerken."

Ze maakt niet alleen pakken, ze geeft ook trainingen. Hoezo trainingen, durf ik te vragen. Ze kijkt me aan op een manier die ik niet vaak meemaak: ‘Weet jij echt niet dat een pak dragen niet zonder uitleg over etiquette en representativiteit kan?’, stralen haar ogen uit. Ik wist het niet.

“Vooraf aan een meetconsult, in Amsterdam, vraag ik de studenten samen vijf kernwaarden voor hun bestuur te bedenken”, legt Vân uit. Koen Jongejan van Japie (studievereniging Scheikundige Technologie, voluit T.S.V. Jan-Pieter Minckelers) staat bij ons in zijn kobaltblauwe pak. Hij herinnert zich nog dat ‘laagdrempelig’ een van de woorden was die zij noemden. “Echt? Kwam dat er doorheen?”, lacht Vân. “Ik heb daar vast ‘open’ of ‘toegankelijk’ van gemaakt.” Dat Japie kobaltblauw draagt, straalt uit dat de bestuursleden jeugdig en fris zijn en lef hebben. “Dat had ik je toch wijsgemaakt?”. Al pratend trekt ze het jasje van Koen even recht. Tegen mij: “Als Koen komt langslopen, moeten de mensen denken: ‘Wat een krachtige jongeman’ en niet ‘Wat een mooi pak’.”

Vân is een bespoke tailor. Dat betekent dat ze vanuit het gesprek kleding maakt. “Vertel mij wie je bent, dan maak ik een product dat daar bij past.” Studentbestuurders hebben een dilemma volgens haar. “Ze moeten uitstralen dat ze capabel zijn, zich professioneel gedragen en vertrouwen opwekken. Tegelijk moeten ze voor leden gezelligheid en toegankelijkheid uitstralen.”

Als Koen komt langslopen, moeten de mensen denken: ‘Wat een krachtige jongeman’ en niet ‘Wat een mooi pak’

Dan loopt een oud-bestuurslid van de Wervingsdagen langs in een trui. Hij wil wel vertellen dat Vâns jasje hem niet meer past, maar uit schaamte krijg ik geen naam. De broek past nog wel, Vân meet altijd onder de toekomstige bierbuik. “Ik weet nog dat Vân zei dat de broek zodoende zou blijven passen en ik dacht toen dat het mij echt niet zou gebeuren dat ik dikker zou worden.” Maar ja, zo’n bestuursjaar, dat hakt erin. Minder tijd voor sport. Laat thuis en sneller wat voedsel besteld dan gekookt. En toch wel veel bier. Het overkomt bijna iedereen. Gemiddeld is een bestuurslid derdejaars en pakweg 21 jaar oud. “Er komt elke maand een kilo bij”, weet Vân uit ervaring. Bij vrouwen worden de borsten groter, de heupen breder en de taille minder, somt ze op. “Een pak past aan het eind van een bestuursjaar vaak niet meer.”

Trouwpak

Maar na een bestuurspak kan ze ook een werkpak maken. En het komt zelfs voor dat studenten voor een trouwpak bij haar terugkomen. Daar geniet Vân van: “Het is dankbaar werk om ze te mogen assisteren op elk belangrijk moment van hun leven.”

Vân voelt zich als een grote zus voor de studenten. Ik heb haar kids horen zeggen, maar ze noemt ze liever ‘jongedames en jongeheren’. “Ze knuffelen me en toch hebben we een zakelijke overeenkomst. Het zijn de leiders van de toekomst. Ze beseffen nog niet hoeveel kracht ze hebben. Ik spiegel ze voor wat zij nog niet zien. En wat terugkaatst, kan ik in een pak weergeven.” Dat is háár kracht: “Ik voel heel sterk de mens aan en ik reflecteer. Verder doe ik niks, haha.”

Nou niks; ze neemt maten, kiest stoffen, geeft advies en ontwerpt het model. Het naaiwerk gebeurt in Vietnam waar ze inmiddels zeventien kleermakers aan het werk heeft. “Zeventien mannen luisteren naar me.” Ieder jaar zoekt ze ze op.

En wat ze ook nog doet: een knoop aanzetten als iemand daarom vraagt. Want naald en draad heeft ze natuurlijk altijd bij zich.

Foto bovenaan: Bart van Overbeeke


 

Vân: “Voor studentenbesturen hebben we een speciaal aanbod met goede kwaliteit stof.  Sterk en ragbaar voor een studentenbudget. Een jaar is al duur genoeg, klagen ze altijd. Meestal laat een bestuur een pak en gilet met een extra broek of rok en een hemd maken.”

Een tweedelig pak kost driehonderd euro, voor een extra pantalon, rok of gilet ben je honderd euro kwijt. Voor een maathemd of blouse betaal je zeventig euro. “De dames van Protagoras en CHEOPS hadden afgelopen jaar ook jurkjes laten maken à raison van tweehonderd euro, zo sexy. Maar dat laatste zullen ze nooit erkennen, hoor.”


 

De pakkendragers

Rood gilet voor Lucids 'Radiant Red'

“We zijn tevreden met de pakken, naast het feit dat ze gek genoeg wat strakker zijn gaan zitten naarmate ons bestuursjaar vordert. De complimenten over onze pakken gaan voornamelijk over de gedurfde, maar zeker goede keuze van het rode gilet. Wat wij willen uitdragen als bestuur is creativiteit en professionaliteit.”

Lucid, Kevin Bekker

 

De onstuimigheid van het zestigste Japie-bestuur

“We voelen ons kei-lekker in de pakken en ze zien er strak en volwassen uit. Wel vragen we ons af of de pakken krimpen, of dat wij groeien tijdens een bestuursjaar. De samenwerking met Vân is nog steeds erg geslaagd. Zodra er iets is, weet je dat je haar gewoon een appje kan sturen of op de Career Expo even langs kunt lopen. De dag dat we onze pakken in Amsterdam moesten laten fitten, waren we door een miscommunicatie ruim een uur te vroeg. Vân dirigeerde ons vervolgens naar buiten en onder het genot van een biertje, een borrelplank met broodjes en verse kaas- en vleeswaren werden we op een bankje aan de Amsterdamse grachten geplaatst. Ze geeft goede adviezen. Volgens Vân moesten we vooral niet voor een zwart pak gaan. Dit zou vooral zijn voor oude bankiers of zakenmannetjes die een beetje vastgeroest zitten. De heldere blauwe kleur van onze pakken straalt volgens Vân de jeugdigheid en onstuimigheid van ons als personen uit. Hier zijn we het zelf ook zeker mee eens. Wijzelf vinden natuurlijk dat we er erg belangrijk uitzien, maar bovenal dat de heldere kleur van de pakken de vriendelijkheid en openheid van ons als personen goed toont.”

Japie, Bart van den Bersselaar

Driedelig grijsblauw voor CHEOPS

“De pakken bevallen erg goed en zijn van goede kwaliteit. De service is erg goed en persoonlijk. Vân is een erg leuk persoon en heeft ons positief verrast tijdens de eerste passessie. Waar wij dachten dat het zou gaan om een paar maten opmeten en een stofje kiezen, ging de passessie in werkelijkheid over de uitstraling van een vereniging en het bestuur van die vereniging. We kregen prachtige verhalen over het verschil tussen de Rabobank en ABN Amro, de bedrijfsculturen en welk soort pakken daarbij hoort (Rabobank is een boerenleenbank en draagt donkerblauwe pakken, open voor verandering. ABN Amro is een corporate bank en draagt driedelige zwarte pakken). Wij kozen voor driedelig grijsblauw.”

CHEOPS, Joris van der Zwet 

Confronterende gaafheid van maatpakken bij Thor

“Een maatpak blijkt nogal nogal confronterend voor de lichaamsveranderingen die sommigen van ons doormaken gedurende ons bestuursjaar. Ze kosten wel een rib uit ons lijf, maar gelukkig bedekt het pak mooi het gat in onze lichamen waar vroeger die rib zat. Mijn oma vindt dat ik eruit zie als een echte heer, en onze vriendinnen vinden ons er supersexy in uitzien. Al met al een goeie zaak dus. Vân kon wel wat met onze lompe humor. Volgens haar stralen we uit dat we gaaf zijn, maar dat lukte zonder het pak ook al.”

Thor, Laurens Kok

Herkenbaarheid en openheid voor Wervingsdagen

“De pakken sluiten erg goed aan, waardoor het soms een beetje strak is, maar daardoor kom je wel erg vlot over. De blauwe kleur van onze pakken geeft een open en aanspreekbare indruk. Op onze events werd ik in combinatie met mijn portofoon vaak gevraagd of ik de security was, maar dat komt vast door mijn strenge uiterlijk. Verder is het een opvallende kleur voor het pak, we schenen duidelijk herkenbaar te zijn in de mensenmassa van onze bedrijvenbeurs.”

Wervingsdagen, Jan IJzerman

Protagoras straalt trots uit

“De pakken bevallen erg goed en zitten erg lekker. Ze staan ons goed en we stralen er trots mee uit. We vertegenwoordigen onze vereniging er goed mee.”

Protagoras, Jesper Schouren

Professionaliteit voor Industria

“We willen professionaliteit uitstralen en verantwoordelijkheid, want we hebben een voorbeeldfunctie. De pakken worden mooi gevonden en ze bevallen ons goed. De samenwerking met Vân was prima, ze was altijd erg vrolijk, maar ook wel chaotisch soms.”

Industria, Tara Veldhuizen

Pak straalt verandering uit voor Simon Stevin

“Ons pak staat voor een fris, nieuw bestuur. We zijn natuurlijk een groep jonge studenten en een bestuursjaar betekent veel verandering. Dit moet ons pak dus ook uitstralen. De kleur is redelijk licht, het pak sluit mooi aan en je kunt zien dat iedereen het pak met trots draagt. Het is natuurlijk wel gaaf om als student een driedelig maatpak te hebben en het ziet er goed uit. De pakken zitten wel erg strak, maar staan mooi bij de hele groep. Toevallig hebben wij hetzelfde stofje gekozen als CHEOPS.

De samenwerking met Vân liep prima, alhoewel ze soms erg direct kan zijn. Vân heeft een duidelijke mening over hoe het werkt in het modewereldje waar je opeens inrolt als je een driedelig maatpak bestelt.”

Simon Stevin, Lex Veberne

Stewardessenblauw voor GEWIS

“Als je ooit een directe mening nodig hebt, kun je bij Vân aankloppen. De samenwerking was goed, wij noemen haar werkwijze 'vriendschappelijke professionaliteit'. Zij is af en toe een dag in Eindhoven en ze ontving ons met een glaasje gin. Op die dag konden we de pakken laten aanmeten en kleuren kiezen. Een tijd later kwam ze terug zodat we de pakken daadwerkelijk konden passen. Dit werd centraal gedaan voor meerdere verenigingen, omdat heel veel verenigingen pakken bij haar bestellen. Een vijfjarig neefje van een van onze bestuursleden vond ons in pak lijken op stewardessen.”

GEWIS, Guido Janssen

Paarse dassen stralen warmte uit bij Intermate

“De pakken zijn van goede kwaliteit en ze zitten nu nog steeds perfect. Vooral in combinatie met onze paarse dassen horen we dat ze er professioneel uitzien en dat ze een bepaalde warmte uitstralen. Dat is natuurlijk wel fijn als bestuur.

Vân is een gezellige vrouw die precies weet waar ze mee bezig is. Toen we onze pakken kregen, was ze wel vergeten om ze van tevoren te stomen, maar om het goed te maken, hebben we pochetjes met ons logo erop gekregen. Heel attent en tof!”

Intermate, Bert van Gestel


 

Wie Vân ontmoet heeft, weet dat ze niet alleen een pak bij je aanmeet, maar een grondige analyse maakt van de toekomstige pakdrager. We kunnen daarom niet afsluiten zonder vijf tips die ze studenten en pakdragers wil meegeven. De Vijf van Vân!

De eerste indruk

1. De eerste indruk wordt in de eerste seconde van de ontmoeting gevormd. Hierbij zijn uiterlijke kenmerken en kleding het belangrijkst. Je cv doet er op dat moment minder toe. Zorg dus dat je sharply dressed bent!

Strike a pose!

2. Vergeet niet dat je lichaamshouding zwaar meetelt bij een eerste indruk. Sta rechtop en kijk mensen recht in de ogen.

Kracht van kleuren

3. Onderschat de kracht van de kleuren niet. Een kleine bloemlezing:

Rood staat voor actief, assertief en avontuurlijk. Maar bestaat je kleding voor meer dan zeventig procent uit rood, dan doet het denken aan agressief, veeleisend en ongeduldig.

Zwart staat voor ceremonieel, discreet, terughoudend en afstandelijk. Teveel zwart geeft een onbeweeglijke, rigide en saaie uitstraling.

Blauw staat voor barmhartig, betrouwbaar en beschaafd. Maar met meer dan zeventig procent blauw kun je depressief en dwingend overkomen.

Focus

4. Schenk aandacht aan het volgende: Wat is je doel vandaag; sollicitatie, stage of presentatie? Wat is het imago van het bedrijf waar je bent? Welk type klant ontmoet je? Wie ben je en hoe wil je je presenteren?

Fake it

5. Als je het even niet meer weet: fake it till you make it!

Deel dit artikel via je socials