Waar is die wiskunde?

Waar staat de wiskunde en hoe benutten we haar in de wereld van vandaag en morgen? Die vragen stonden centraal tijdens het Nationaal Wiskunde Symposium, op dinsdag 20 maart aan de TU/e. Studievereniging GEWIS van de faculteit Wiskunde & Informatica haalde het evenement naar Eindhoven.

Bouwkunde, biomedische technologie, elektrotechniek - de gemiddelde leek zal zich eerder een voorstelling kunnen maken van wat je binnen een van deze takken van technische sport doet, dan wanneer je vertelt dat je wiskunde bedrijft. Terwijl, zo zegt wiskundestudent Levi Prikken: "Wat mij juist trekt aan de wiskunde, is dat je het heel toegepast kunt maken".

Voor de buitenstaander is ze misschien goed verstopt, maar wiskunde is overal - en ronduit onmisbaar bovendien. Onze videoreporter Collin Wagenmakers, zelf ook student Technische Wiskunde, ging tijdens het Nationaal Wiskunde Symposium op zoek naar voorbeelden. Het symposium, met het thema 'Modern World Mathematics', vond op dinsdag 20 maart plaats in Eindhoven, met dank aan studievereniging GEWIS die het evenement hostte.