Foto | Bart van Overbeeke

Vadermoord in collegezaal 6

Het was rustig op de campus het afgelopen Hemelvaartweekend. Maar niet in het Auditorium. Daar werden filmopnames gemaakt voor de tv-serie 'Ik weet wie je bent' die vanaf augustus op NPO 3 te zien zal zijn. Acteur Daan Schuurmans gaf in de rol van hoogleraar strafrecht zijn college over vadermoord (of hoogverraad) in collegezaal 6. Zijn toehoorders waren voor een groot deel TU/e-studenten die zich als figurant hadden opgegeven. “En actie!”

Drie dagen lang is de crew van Column Film te gast op de campus om er opnames te maken voor de zestiendelige NCRV-KRO-serie ‘Ik weet wie je bent’. De langste scene van de serie wordt zaterdagmiddag opgenomen in collegezaal 6. Na de doorloop met acteurs mogen figuranten de zaal in. “Zijn alle edels er nu?”, vraagt assistent-productieleider Sanne Piersma aan een collega. Een edel is een figurant met een speciale rol. Die heeft van tevoren contact gehad en een tekst(je) gekregen. Zo ook Peter Duel, eerstejaars Werktuigbouwkunde en lid van studententoneelvereniging Doppio.

Zelf studeren

Assistent-productieleider Piersma vertelt dat Column Film vreesde dat er te weinig figuranten zouden komen om de Blauwe Zaal vol te laten lijken. Daar werd zaterdagochtend een debat opgenomen. Maar het valt mee. De eerste zestig TU/e-studenten die zich hadden opgegeven zijn aangevuld met figuranten die geworven zijn via een digitale figurantenmarktplaats. In totaal zijn er honderd. Op een eigen laptop zouden die, in principe, de hele dag studiewerk kunnen doen.

Maar dat lukt eerstejaarsstudent Toon Bense niet. “Veel te interessant om te zien hoe dat opnemen allemaal gaat.” Hij is hier vandaag omdat hij ‘toch geen andere plannen had’. Om kwart voor tien moest hij zich melden en drie sets kleren moest hij bij zich hebben, zonder opvallende merken, effen van kleur. “Ik heb me in de lunchpauze omgekleed.” De student Sustainable Innovation weet nog niet of hij in het najaar gaat kijken naar de uitzending. “Ik kijk nooit tv, zeker geen Nederlandse. Ik herken ook niemand van de acteurs.” Nou ja, hoofdrolspeler Daan Schuurmans heeft hij heus wel eens eerder gezien, maar Gaite Jansen, Vanja Rukavina, Jaap Spijkers en Ariane Schluter zijn hem totaal onbekend.

Lees verder onder foto

De lange scene van vandaag beslaat acht pagina’s script en kan in totaal vijf minuten duren. “En actie!”, zegt de opnameleider. In de eerste take lijkt het meeste goed te gaan. Schuurmans verspreekt zich soms, doet dan relaxed de betreffende zin over, en een minuut of zes later stopt de camera. Maar het moet over. Nu moeten de studenten, die zich op commando rustig hadden gehouden, juist meer leven in de brouwerij brengen. Na enkele seconden stopt de opname - het krijtje breekt op het bord. Lachen, net wat er nodig is.

Bij de derde take moeten de studenten reageren op de situatie door te klappen en lachen wanneer dat past. Bijvoorbeeld wanneer een geridiculiseerde foto van de rector magnificus van de fictieve universiteit verschijnt. Bij de vijfde take besluit Schuurmans plots dat er eigenlijk iemand de deur open moet doen tijdens de scene. Productieleider: “Goed idee, opnieuw.”

Peter Duel hoeft maar drie woorden te zeggen, maar als hij dat doet, schrikken de studenten naast hem, én hijzelf, zich een hoedje. “Ik heb van nature nogal een luide stem. Nu schoot ik ook nog een beetje uit”, verontschuldigt hij zich. Het waren slechts drie woorden: ‘Hertentamens in augustus’. Maar het mag nog heel vaak over.

Melissa Pruijn, secretaris bij Doppio, is ook een edelfigurant. Ze vindt het interessant te zien hoe tv verschilt van toneel. Het valt haar op dat Daan Schuurmans, terwijl hij ijsbeert op het podium of de zaal inloopt, steeds op een meter afstand gevolgd wordt door drie personen; iemand met een geluidshengel, een cameraman en iemand die die cameraman begeleidt bij het achteruitlopen.

“Heel cool, zo professioneel als dit is. Deze scene hebben we nu al vijf keer gedaan, en wij, de studenten, zijn nog niet eens in beeld. Dat moet ook nog worden opgenomen.” Van de figuranten werd verwacht dat ze tot 18.00 uur beschikbaar zijn, “maar het kan ook een half uurtje uitlopen.”