TU/e eert tweewieler met themaweek

Ze wordt bereden door miljoenen, bezongen door velen - van Queen, Gers Pardoel en K3 tot Shakira, Skik en Boudewijn de Groot. De fiets. Eind deze maand staat ze centraal tijdens de eerste TU/e Fietsweek, met onder andere workshops (waaronder lessen voor beginners), demonstraties, een spinningmarathon en een culinaire fietstocht langs de keukens van studenten en medewerkers.

Fietsen is fijn, voor mens én milieu. De TU/e wil studenten en medewerkers dan ook motiveren zoveel mogelijk met de fiets naar de campus te komen. Zéker tijdens de eerste TU/e Fietsweek, zo stellen de initiatiefnemers - en misschien nog wel méér op de jaarlijkse nationale Fiets Naar Je Werk-dag plaats die ook in deze week plaatsvindt (‘Yes. That is a Dutch thing, with a website, if you don’t believe us).

Het initiatief voor de TU/e Fietsweek komt van community manager Erik de Jong, die volgens medeorganisator Haruka Maeda al langer met dit idee rondliep. Meer mensen op de fiets krijgen, dat is uiteindelijk het doel, zo stelt de student-assistent en bachelor-student Architecture and Urbanism.

De geboren Japanse is sinds september in Nederland en kan zelf inmiddels prima uit de voeten met het oer-Hollandse vervoermiddel. “I absolutely love it!” Ze had trouwens al wel eens eerder gefietst, onder andere in Brazilië waar ze een groot deel van haar leven doorbracht - dit ondanks enige risico’s, met automobilisten als de absolute heersers van het plaatselijke verkeer.

De Swapfiets die ze hier tijdens de afgelopen Intro huurde, was ondanks haar al opgedane ervaring toch even wennen: “Die hebben een terugtraprem in plaats van handremmen. Ik reed meteen tegen iemand aan, hij was best wel boos”, vertelt ze licht beschaamd. “Maar daarna ging het gelukkig snel beter.”

Maeda sloot zich aan bij de organisatie van de Fietsweek “omdat ik bijna altijd hier op de campus ben en méér wilde doen dan alleen maar studeren. Bovendien waardeer ik het erg wat Erik de Jong doet voor de internationals hier en hoe hij mensen en culturen probeert samen te brengen”. Zelf is ze met name aangehaakt vanuit internationale studentenvereniging Cosmos; daarnaast zijn ook het Studentensportcentrum, Colleagues United (de personeelsvereniging) en Dienst Personeel en Organisatie betrokken.

Happen, Tappen, Trappen

Enthousiast vertelt Maeda over het evenement, met onder andere een BMX-demonstratie en workshop (op maandag) en een fietscursus voor beginners (op dinsdag). “Het ziet er zo gemakkelijk uit, maar ik weet vanuit mijn omgeving dat veel internationals het toch lastig vinden en zich er misschien wel voor schamen dat ze het niet meteen kunnen. Met deze workshop hopen we de drempel om het te proberen, wat te verlagen.”

Ook over het Happen, Tappen, Trappen op vrijdag is de geboren Japanse nu al enthousiast. “Studenten en medewerkers fietsen in groepjes langs enkele huizen van TU/e’ers, waar ze steeds één gerecht krijgen.” Op zaterdag staat een fietstocht naar België op het programma, verder is er onder meer een spinningmarathon.

De TU/e Fietsweek is van 28 mei tot en met 2 juni. Kijk op de website of check het Facebook-evenement voor het hele programma. De organisatie hoopt er na de aankomende eerste editie een jaarlijks terugkerend evenement van te maken.

Foto boven: een paar van de organisatoren van de eerste TU/e Fietsweek. Van links naar rechts: Eetu Närhi, Haruka Maeda (beiden van Cosmos), Willem van Hoorn (DPO) en Lara Hofstra (Studentensportcentrum).