Worstelen met de nieuwe roostertijden

Verschillende partijen ondervinden, zoals ze van tevoren ook wel hadden verwacht, hinder van het in september ingevoerde nieuwe rooster. Studieverenigingen worstelen met de kortere pauzes, waardoor de lunchlezingen van bedrijven en vergaderingen in het gedrang komen. Studium Generale constateert dat haar programma’s aan diepgang inboeten. Kant-en-klare oplossingen voor de problemen zien de partijen niet.

foto CHEOPS

Bijna alle studieverenigingen ondervinden hinder van het nieuwe rooster, blijkt uit navraag door Cursor. Het grootste probleem zijn de kortere middagpauzes, waardoor studenten de lezingen van bedrijven minder lang kunnen bijwonen en er nauwelijks nog ruimte is om vragen te stellen. De meeste verenigingen hebben de zogeheten lunchlezingen met vijf minuten ingekort.

Renate Debets, secretaris van studievereniging Thor (EE): “We hebben de tijden van de lunchlezingen aangepast van 12.45 tot 13.30 naar van 12.40 tot 13.20 uur. De inloop van lunchlezingen is nu chaotischer: mensen zijn gewend dat ze even voor kwart voor een nog kunnen binnenlopen, terwijl de lezing dan al begonnen is. Verder zien we dat bedrijven óf hun verhaal inkorten, waardoor de presentatie minder inhoud heeft, of dat niet doen, waardoor het uitloopt, er mensen eerder vertrekken en de lezing wat chaotisch eindigt. Het interactieve vragengedeelte valt nu ook vaak weg. Erg jammer, want dat is vaak het interessantste gedeelte van de lezing.”

Ook kan er minder lang worden vergaderd. Niels Dusseldorp, pr-commissaris bij CHEOPS (Bouwkunde): “Voor ons als bestuursleden  is de pauze het meest voor de hand liggende moment om te vergaderen. In de praktijk blijkt dat nu vaak te kort. We moeten eraan wennen en er slim mee omgaan.”

Geen focus voor avondcollege

De bestuursleden laten weten dat bedrijven niet altijd gelukkig met de nieuwe situatie zijn, maar dat ze het tot nu toe niet laten afweten. Verder merken verschillende bestuursleden van studieverenigingen op dat sommige studenten vanwege de korte pauze 's avonds hun avondcollege overslaan. Thor-bestuurder Debets: “De inkorting van de pauze tussen het middag- en avondcollege naar een kwartier ervaart niemand die wij spreken als positief. Veel studenten hebben na vier uur middagcollege echt behoefte aan een langere pauze en hebben niet meer de focus voor een avondcollege.”

Lucid, de studievereniging van Industrial Design, en Industria, van Industrial Engineering, lijken de enige studieverenigingen te zijn die niet tot nauwelijks overlast ervaren. Charlaine Janssen, secretaris bij Lucid: “Bij Industrial Design hebben we een ander curriculum dan de meeste studies op de universiteit. Zo hebben onze bachelorstudenten relatief minder colleges, omdat ze meer op projectbasis werken en minder gebonden zijn aan de pauze. Wij kijken als vereniging met het inplannen van activiteiten naar het rooster van de studenten en spelen hierop in. Hierdoor kunnen wij nog steeds dezelfde soort activiteiten aanbieden in de pauze.”

TU/e-medewerkster Jessica van de Ven, die verantwoordelijk is voor de onderwijsplanning, laat weten dat er volgend kwartiel ongeveer twintig vakken in uur negen en tien zijn. Dat is vergelijkbaar met het aantal in dit kwartiel. Eerder lichtte zij al de keus voor de invoering van het 10-uursrooster toe.

Beter alternatief

Ook horen de meeste studieverenigingen weinig klachten van studenten die géén activiteiten in de pauze hebben gepland. Ries Koolen, commissaris externe betrekkingen bij Van der Waals (TN): “Ik zeg vaak tegen studenten: ‘Het was dit of een 12-uursrooster’. Dan is dit een beter alternatief. Mensen die in de pauze niets doen, hebben er baat bij. Vijf kwartier is wat lang als je niets doet.” Joska Aerts, onderwijscommissaris bij Protagoras (BMT): “Studenten vinden bij dit rooster de eindtijd van avondcolleges fijner dan voorheen.”

Studium Generale (SG), dat vooral in de pauze en in de avonduren programmeert, ondervindt wel hinder. SG-hoofd Lucas Asselbergs: “We hebben eerder met Groep-één opgetrokken dat ook voor behoud van de vijfkwartierspauze was, maar wij bleken een kleine minderheid te zijn. Vanuit roosteroverwegingen is de redenering helder, maar alle groepen die baat hebben bij een langere pauze, voelen deze maatregel en er is geen duidelijk alternatief voor."

SG experimenteert volgens Asselbergs met korte lezingen in de pauze, "dat wil zeggen lezingen van dertig minuten en daarnaast tien minuten om vragen te stellen. Dat leidt in de praktijk tot nu toe tot gehaaste verhalen. Ook hebben we doorgeknipte lezingen, dat wil zeggen een lezing van veertig minuten en daarna vijftien minuten discussie aan het begin van het eerste middaguur. Maar studenten blijven dan niet zitten en alleen de niet-studenten blijven. We kunnen nog proberen op reguliere college-uren of op avonden te gaan zitten of vrijdag de laatste twee uren van de middag, maar we vermoeden dat er dan veel minder studenten komen. Natuurlijk is voor alles een oplossing, maar ik ben niet gelukkig met de kortere pauze. TED-talks zijn er genoeg, we willen diepgang en interactie en dat is in veertig minuten heel moeilijk".

Lees verder onder de foto.

Groep-één kaartte de verwachte problemen al eerder aan in de universiteitsraad. Erik van Heijst, fractievoorzitter bij Groep-één: “We hebben bij de studieverenigingen ooit gepeild welke oplossingen de TU/e zou kunnen bieden en die bleken er niet onmiddellijk te zijn. Ik heb toen een overleg met de rector gehad en we hebben besloten om het goed te monitoren. En als de studieverenigingen toch een oplossing bedenken waarmee de TU hen van dienst kan zijn, heeft de rector aangegeven hierbij te helpen. Dat is de fase waarin we nu verkeren. Als Groep-één gaan we kijken hoe wij de meningen van de studenten kunnen verzamelen op verschillende momenten gedurende het jaar.”