De organisatie van het Sportgala van 2017. Foto | Satyaki Chaudhuri

ESSF worstelt met vinden van bestuurders

De Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF), de overkoepelende vereniging van de sportverenigingen, moet het dit collegejaar zonder bestuur doen. Grote activiteiten, zoals het Studentensportgala van vanavond en de Van Lint Sportweek, gaan door. Een interim-bestuur en verschillende commissies doen het hoognodige, maar er zijn ook activiteiten en taken die dit jaar tussen wal en schip vallen.

foto Satyaki Chaudhuri

Het is al vijf jaar op rij lastig om een nieuw bestuur voor de ESSF te vinden, vertelt Patrick Strookappe, een van de bestuursleden in het collegejaar 2017-2018. “Het was al uitzonderlijk dat wij vorig jaar met slechts drie in plaats van vier bestuursleden waren. Verschillende studenten toonden wel belangstelling voor dit collegejaar, maar haakten wegens tijdsgebrek af. Er staat twintig uur per bestuurslid voor en dat betekent dat je je studie gedeeltelijk moet stopzetten. Bovendien is het moeilijk om studenten over te halen zich in die mate in te zetten voor een vereniging die niet specifiek hun eigen vereniging is, maar juist een die veel voor verenigingen doet waar zij weinig mee te maken hebben.”

Toen afgelopen zomer bleek dat er geen studenten waren om het stokje over te nemen, hebben Strookappe en de twee andere bestuursleden het al tien jaar oude noodplan, dat in al die tijd nog nooit was gebruikt, opgezocht en het geupdate. Dat plan komt er op neer dat de grootste activiteiten met hulp van commissieleden van sportverenigingen, dit collegejaar kunnen plaatsvinden. Dat is onder meer het Studentensportgala van vanavond, maar ook de Van Lint Sportweek. Bovendien zal er zoals gebruikelijk een TU/e-delegatie naar de Batavierenrace en het GNSK gaan.

Mediator

Verder vormen drie studenten dit jaar - van oktober 2018 tot oktober 2019 - een interim-bestuur. Zij hebben echter veel minder tijd dan een regulier bestuur. Strookappe: “Ze besteden per persoon geen twintig, maar slechts één uur per week aan ESSF-taken.” Die drie leden hebben verschillende prioriteiten, vertelt de oud-bestuurder. “Ervoor zorgen dat verenigingen taken oppakken en dat de koepel blijft ‘leven’, de mediator zijn tussen de sportverenigingen en het Sportcentrum, voorbereidingen treffen voor de Intro en ze gaan zorgen voor de verdeling van de bestuursbeurzen.”

Maar met dit ‘noodplan’ kunnen niet alle activiteiten plaatsvinden en niet alle taken worden uitgevoerd. Strookappe: “Jaarlijks zijn er normaal gesproken zo’n tien activiteiten voor de besturen onderling, die kunnen we dit jaar niet organiseren. Daarbij kun je denken aan bijeenkomsten van de koepelverenigingen. Bovendien missen we nu mensen die met andere verenigingen kunnen bespreken hoe ze vinden dat bepaalde dingen lopen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld gesproken over het gebrek aan ruimte bij het Sportcentrum, dat kan nu niet.”

Strookappe acht een wissel halverwege het collegejaar onwaarschijnlijk. “We evalueren onze aanpak en kijken of het nodig is om zaken op een andere manier in te vullen. Misschien moeten we overgaan op een ander takenpakket of er voor kiezen de ureninzet te verminderen.”

Op de hoofdfoto het oude bestuur, met links Patrick Strookappe.

Een videoreporter van Cursor is vanavond aanwezig bij het Sportgala. Een verslag daarvan volgt later deze week online.