Jubilerend Euflex groeit mee met de universiteit

Euflex BV, het uitzendbureau van de TU/e, draaide in 2017 met bijna elf miljoen euro de beste jaaromzet ooit. Mede dankzij de groei van de universiteit. Vandaag viert een trotse directeur Leo Robben samen met zijn 22 medewerkers en met een grote groep vaste klanten het twintigjarig bestaan. Euflex wil voor de TU/e de komende jaren ook een belangrijke rol spelen in de werving van het broodnodige wetenschappelijke toptalent.

foto Shutterstock

“Het grootste voordeel van het inhuren van ondersteunend personeel via Euflex is dat je er een ‘flexibele schil’ mee kunt creëren”, zegt directeur Leo Robben. “Euflex verlost werkgevers van al het gedoe met tijdelijke contracten waar vele verplichtingen aan vastzitten. Met die gedachte is Euflex in 1998 opgericht, toen externe bureaus probeerden hier een voet tussen de deur te krijgen”, aldus Robben, die er drie jaar na de oprichting in dienst trad.

“Rond die periode ontstonden aan alle Nederlandse universiteiten dit soort interne uitzendbureaus en wij waren ervan overtuigd dat we dat efficiënter konden doen dan al die externe bureaus.” Het dienstenpakket is in al die jaren steeds verder uitgedijd. Robben noemt achtereenvolgens werving en selectie, het bemiddelen tussen het bedrijfsleven en studenten die bijna klaar zijn met de studie via Technificent, het afnemen van assessments, begeleiding in de loopbaanontwikkeling van medewerkers en het opzetten van het personeelsbeleid voor startende bedrijfjes.

Naald

Robben zegt dat voor Euflex het in opdracht van bedrijven - en dat zijn er zo’n zestig - zoeken naar geschikte kandidaten steeds meer tijd ging kosten. “We waren steeds nadrukkelijker op zoek naar die ene unieke naald in de hooiberg en die is in deze tijden van economische voorspoed bijna niet meer te vinden. Iedereen wil dat schaap met de vijf poten; iemand met de juiste opleiding, met ruime internationale ervaring en die moet dan ook nog uitstekend Spaans spreken. Wij hebben besloten de zaak om te draaien en leggen onze ‘naalden’ nu voor aan de bedrijven. Bedrijven kunnen dan zelf de afweging maken of ze het heel erg vinden dat iemand een of twee kwalificaties nog niet heeft.”

Euflex richt zich met haar diensten vooral op bedrijven in en rondom Eindhoven. Robben: “Dat is voor ons groot genoeg en het biedt ons voldoende tijd voor het onderhouden van een goede klantrelatie. We richten ons vooral op kleinere en middelgrote bedrijven, want veelvraten als ASML regelen hun werving zelf, bijvoorbeeld via lezingen hier op de TU/e. Daar komen veel studenten op af. Kleinere bedrijfjes zien vaak dat de opkomst bij hun lezingen tegenvalt. Die adviseren we steeds vaker om een student in te huren voor een bijbaan. Dan kun je vrijblijvend kijken of zo iemand geschikt is en of hij of zij past binnen je bedrijf. Die kun je vervolgens in vaste dienst nemen en met een beetje geluk praat hij er ook nog over met zijn vrienden.”

Werving toptalent

Nieuw voor Euflex wordt het ondersteunen van de universiteit bij de zoektocht naar het schaarse wetenschappelijke toptalent. Robben: “Dat is echt een nieuwe activiteit voor ons en we hebben er onlangs iemand speciaal voor aangetrokken die dat de komende tijd op poten gaat zetten. Vaak bestaan er bij faculteiten voor bepaalde posities al longlisten met mogelijke kandidaten. Met zo’n lijst willen wij op een gedegen manier aan de slag gaan. Dat betekent een grondige voorbereiding van de interviews en als een potentiële kandidaat zelf niet geïnteresseerd is, kun je vragen of ze uit hun eigen kring mensen kennen die dat wel zouden willen. Daarnaast gaan we ons eigen netwerk ervoor inzetten en mocht dit initiatief groeien, dan kunnen we per vakgebied consultants aanstellen voor een nog gerichtere aanpak.”