Alleen nog pinnen in TU/e-kantines en bij automaten

In de TU/e-kantines, die met ingang van het nieuwe jaar worden gerund door de nieuwe huiscateraar VITAM, kan vanaf januari alleen nog met pin worden betaald. Op niet al te lange termijn worden ook alle grote automaten voor warme dranken en snoep op de campus aangepast, waarna ook hier niet langer contant kan worden betaald. Het College van Bestuur gaf onlangs groen licht hiervoor.

Contant geld in omloop op je campus: dat moet de TU/e eigenlijk gewoon niet meer willen, stelt hoofd operational services Monique Kuyck. Zo worden “een aantal keer per jaar” automaten opengebroken (exacte cijfers hiervan wil ze niet geven) en moeten medewerkers van geldtransportbedrijven met geld over de campus lopen. “Daarmee loop je gewoon risico’s.”

Niet dat het daarbij nou om zulke astronomische hoeveelheden contanten gaat, zegt Kuyck - het aantal cashbetalingen op de campus is namelijk al jaren dalende. Vorig jaar betaalde in de TU/e-kantines nog slechts twintig procent van alle gasten contant; bij de koffie- en snoepautomaten ligt dat percentage zelfs op nog slechts twee procent. Diverse andere Nederlandse universiteiten, zoals in Wageningen en Tilburg, werken overigens al jaren volledig cashless, aldus Kuyck.

Op natuurlijke wijze

Reden voor de TU/e om hier drie jaar geleden al op te gaan aansturen, met een beleidsdocument waarin werd geadviseerd ‘om op een natuurlijke wijze te streven naar een cashless campus’ - met name door gerichte keuzes op strategische momenten, bijvoorbeeld bij aanbestedingen.

De keuze voor - en daaropvolgende gesprekken met - TU/e’s nieuwe huiscateraar VITAM eerder dit jaar bleek zo’n moment. Kuyck: “Zij kwamen met dit verzoek. Voor contante betalingen moet namelijk het nodige worden geregeld, van geldtransporten tot voldoende cash in de kassa’s op alle locaties. Dit was een uitgelezen kans om een en ander vanaf januari direct anders en góed te doen.” Overigens kan er straks in de kantines alleen met een gewone bankpas worden gepind, niet met creditcard.

Ook in grand café De Zwarte Doos en de University Club, die vanaf januari onder de eveneens nieuwe cateraar Vermaat vallen, kan straks alleen nog met ‘plastic’ worden betaald. “Omdat het daar vaak om iets hogere bedragen gaat, wordt daar sowieso al vaker gepind of op rekening betaald.” Op deze locaties kan wél ook met creditcard worden afgerekend, te weten met MasterCard of Visa.

De grote staande snoep- en drankenautomaten op de campus, die nu ook nog een unit voor contante betalingen herbergen, worden volgens Kuyck op een later moment en in overleg met ‘uitbater’ Maas omgebouwd. Medewerkers betalen hier overigens bovenal met hun campuskaart. De kosten voor de geboden betaalmogelijkheden, waaronder het ombouwen van de automaten, zijn voor rekening van genoemde bedrijven.

Kuyck beseft dat een kleine groep TU/e’ers in eerste instantie wellicht minder blij zal zijn met de overstap naar cashless, met name in de kantines. “Je hebt altijd te maken met een groep die moet wennen. Maar uiteindelijk zullen ook zij hun weg naar de kantines en automaten vanzelf wel weer gaan vinden.”

Internationals zonder bankrekening

Studentenfractie Groep-één sprak maandag, tijdens de vergadering van de Universiteitsraad, wel haar zorgen uit over het cashless betalen in relatie tot internationals - vooral exchange-studenten die hier veelal maar een paar maanden verblijven en vaak geen Nederlandse bankrekening hebben. “Kunnen Erasmus-studenten wél zonder pinpas betalen?”, wilde Tanja Ypma van het College van Bestuur weten.

Collegelid Jo van Ham erkende dat met name sommige internationals door de overstap naar ‘cashless’ wellicht wat meer moeite zullen moeten doen voor hun transacties in bijvoorbeeld de kantines. Hij wees op de ondersteuning van de TU/e-diensten ESA en DPO, die studenten en medewerkers kunnen helpen bij het openen van een bankrekening. Hugo Bezombes (Groep-één): “Maar wat als studenten maar kort blijven?” Van Ham: “Dan moeten ze toch maar een bankrekening openen.”

Medewerkersfractie PUR had daarnaast in eerdere schriftelijke vragen geïnformeerd naar wat te doen in geval van technische storingen. Volgens Kuyck zijn deze nooit helemaal uit te sluiten - al wordt er volgens haar, zowel door de universiteit als genoemde partners, alles aan gedaan om ze te voorkomen. Mocht zich onverhoopt toch een storing voordoen, dan zal volgens haar worden gezocht naar “een passende oplossing” - en zal bijvoorbeeld een kantine, als het echt niet anders kan, mogelijk tijdelijk dichtgaan.