Foto | Shutterstock

Studentverkiezingen U-raad: zoek de verschillen

Verschilt het standpunt van Groep-één écht van dat van de Eindhovense Studentenraad als het gaat om de aanpak van studiestress? Of wijkt de opstelling van DAS Eindhoven wezenlijk af van die van de andere twee fracties als ze je vertellen hoe het Bachelor College beter moet? Cursor zette de drie fractievoorzitters tegenover elkaar en filmde hun discussie. Op veel punten vinden ze elkaar. Waar zitten de verschillen?

foto Shutterstock

Muren, trappen en glazen wanden groeien alweer vol met de afbeeldingen van kandidaten voor de verkiezing op 4 en 5 december van de studentleden voor de U-raad. Er kan gekozen worden uit drie smaken: Groep-één, Eindhovense Studentenraad (ESR) en DAS Eindhoven. Die laatste groepering drong vorig jaar als debutant verrassend binnen in de Eindhovense raad met twee van de negen zetels. Groep-één en de ESR kregen er respectievelijk vier en drie.

Maar hoeveel zetels vinden de studentengroeperingen straks in hun schoentjes als op woensdag 5 december het digitale stemlokaal om middernacht sluit? Valt er ook echt iets te kiezen, want in de U-raadsvergaderingen lijken de fracties het vaak goed met elkaar te kunnen vinden?

Dus valt je keuze straks op die toffe gast of die leuke meid waar je zo’n prima contact mee hebt gehad bij de studievereniging, en die je nu breed glimlachend aanstaart van een muur in je faculteitsgebouw? Of wil je echt uitvinden waar jouw stem volgende week het beste op zijn plek is als je kijkt naar een uitwisseling van standpunten? Voor dat laatste maakte Cursor het bijgaande videoverslag.

UR verkiezingen, de fractievoorzitters in discussie. Video | Collin Wagenmakers