Gas op het groepswerk in het Gaslab

Studenten - en vooral groepjes - die een plek zoeken om te studeren of werken aan een project, kunnen daarvoor vanaf deze week terecht in het Gaslab. In het gebouw zijn 72 studieplekken gecreëerd.

In het Gaslab was tot voor kort de TU/e innovation Space gevestigd, maar die verhuisde afgelopen zomer naar het tegenovergelegen gebouw Matrix. Daarmee kwam het Gaslab, sinds een jaar bestemd voor onderwijsdoeleinden, leeg te staan; de planvorming rond de toekomstige inzet van het gebouw is nog maar net gestart, aldus Lotte Kester van Dienst Huisvesting. Vooruitlopend daarop (en op de ingebruikname van Atlas begin 2019, waarin ook veel studeerplekken komen) is het Gaslab nu tijdelijk ingericht met ‘pop-up-studiewerkplekken’.

De afgelopen weken is het gebouw klaargemaakt voor deze tijdelijke bestemming. De oplettende bezoeker zal de gebruikte tafels nog herkennen uit het Auditorium, waar ze eerder in de kantine stonden. De stoelen komen uit de Senaatszaal in hetzelfde gebouw. Op de begane grond en de bovenverdieping van het Gaslab zijn hiermee in totaal 72 studiewerkplekken gerealiseerd, voorzien van stroom.

Het Gaslab is dagelijks geopend van acht uur ’s ochtends tot zes uur ‘s avonds. In principe kan iedereen er (zonder reservering) terecht, maar vooral de plekken op de begane grond zijn in eerste instantie gericht op groepswerk, aldus Kester. De bovenverdieping is wat meer gericht op het individu.

Stilte is er geen vereiste, wel zijn er een paar basic huisregels: van niet eten en drinken in de ruimte tot het laten staan (of terugzetten) van het meubilair in dezelfde opstelling. Studenten die vragen hebben over het gebruik van de werkplekken kunnen hiervoor in eerste instantie terecht bij de receptie in het naastgelegen Helix.

Op verzoek van de Universiteitsraad heeft vorig jaar een inventarisatie plaatsgevonden van het totaal aan studiewerkplekken op de campus. Dit overzicht wordt de komende periode opnieuw onder de loep genomen, aldus Kester.