Ouderejaars to the rescue met extra workshop Calculus

Ruim 2700 eerstejaars studenten mogen zich op 5 en 7 november weer de hoofden breken over het tentamen Calculus. Voor wie zich nog zorgen maakt over zijn slagingskans: enkele ouderejaars wiskundestudenten schieten te hulp, met een drie uur durende pre-tentamenworkshop op 1 november.

Voor de gemiddelde wiskundestudent zou Calculus “niet per se het moeilijkste vak van de bachelor moeten zijn”, stelt vijfdejaars studente Laura Kuntze. Maar, zo beseft ze goed: voor eerstejaars van andere richtingen is het wel degelijk een potentieel struikelblok. De middelbare-schoolstof waarop Calculus voortborduurt, is na een lange zomervakantie vaak al flink weggezakt, het tempo aan de universiteit ligt een stuk hoger dan op het vwo en er wordt steeds meer inzicht gevraagd, zo somt Kuntze op.

“Met goed oefenen lukt het écht wel, maar mensen moeten daar wel wat tijd in steken”, weet de ouderejaars studente. Via studievereniging GEWIS worden daarom bijvoorbeeld ook bijlessen aangeboden, maar de voorbije weken meldden zich daarvoor zoveel gegadigden, “we hebben gewoon niet de tijd en de mensen om al die studenten een-op-een bijles te geven”.

Reden voor Kuntze, Nicky van den Berg en Arno Coppelmans (alle drie student-tutoren, die eerstejaars binnen het vak begeleiden en de vakdocenten ondersteunen) om het over een andere boeg te gooien. Op donderdagochtend 1 november geven ze een drie uur durende workshop voor iedereen die nog prangende vragen heeft of nog even gericht wil oefenen. Coppelmans was overigens al betrokken bij een vergelijkbaar initiatief vorig jaar, maar de opkomst toen viel wat tegen, weet Kuntze.

Geen reclame

Het drietal pakt het nu daarom (onder meer communicatief) wat grondiger aan, met onder andere een Facebook-evenement. Want wiskundestudenten zijn via bijvoorbeeld GEWIS vrij vlot op de hoogte gebracht, maar de andere pakweg 2500 eerstejaars zijn volgens Kuntze lastiger te bereiken. De vakorganisatie beschouwt de workshop bovendien als “een particulier initiatief”, zo zegt vakcoördinator Emiel van Berkum, “daar gaan we niet actief reclame voor maken in colleges of de studiewijzer. Maar als studenten zich bij ons persoonlijk melden voor tips, dan kunnen we hen er wel op wijzen”.

Van Berkum is dan ook zeker wel te spreken over het workshopinitiatief van de drie tutoren. Vanuit de Calculus-organisatie worden volgens hem weliswaar al uiteenlopende extra hulpmiddelen en ondersteuning aangeboden voor wie dat nodig heeft, “maar ergens houdt het op; we kunnen niet elke student individueel tot het gaatje helpen. Ik vind het dan ook prima dat deze ouderejaars nog wat extra hulp bieden; ze zijn als tutoren ook bekwaam om dat te doen”.

Overigens zijn de slagingspercentages voor het (voorheen toch enigszins beruchte) vak de laatste jaren prima, aldus Van Berkum. Dit na een wat moeizame start van Calculus als basisvak bij de start van het Bachelor College in 2012, toen eerstejaars bij het tentamen opvallend matig presteerden.

Tegenwoordig ligt bij Calculus B - dat door veruit de meeste eerstejaars wordt gevolgd - het slagingspercentage bij het eerste tentamen op zo’n zestig procent. Calculus A (voor studenten Bouwkunde en Industrial Design) werd vorig jaar wat minder goed gemaakt, voegt hij er eerlijkheidshalve aan toe, “maar dat is bij de herkansing aardig gecorrigeerd”. Calculus A, B en C (de laatste stroming is bestemd voor wis- en natuurkundestudenten) tellen deze ronde respectievelijk zo’n 630, ruim 1800 en circa 290 studenten.

Niet berucht

‘Berucht’ zou Van Berkum het vak, kijkend naar de prestaties in recente jaren, dan ook zeker niet willen noemen, “maar goed, er zijn natuurlijk veel studenten die niet voor de wiskunde naar de universiteit komen; die dat best wel lastig vinden en die daar tegenop zien”.

Tien van die eerstejaars hebben zich op dit moment in elk geval al ingeschreven voor de workshop op 1 november, vertelt Kuntze; de initiatiefnemers hopen op uiteindelijk zo’n veertig deelnemers. Mocht de vraag onverwachts groter zijn, dan zijn volgens haar ook andere Calculus-tutoren bereid om bij te springen.

Deelname kost tien euro; eerstejaars mogen in principe in- en uitlopen wanneer ze willen. De workshop (in zaal 13 op vloer 5 van MetaForum) wordt dan ook zeker geen drie uur durend college, “wij denken niet dat dat helpt. Vlak voor een tentamen is oefenen echt het allerbelangrijkste”.

Aanmelden kan (tot en met woensdagmiddag 31 oktober) via de mail, check voor meer info ook het Facebook-evenement.