TU/e-hoogleraar betreurt faillissement Stint

Met technologische kennis en inzicht in mens-systeem-interactie had de TU/e samen met Twentse wetenschappers willen werken aan het veilig maken van de Stint. Dat bedrijf maakte gisteren het faillissement bekend. TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch vindt het jammer dat hij geen bemiddelende rol heeft kunnen spelen. Een eventuele doorstart behoort volgens hem wel tot de mogelijkheden.

foto Stint Urban Mobility

Op de voorpagina van de Volkskrant kondigde Edwin Renzen, directeur van Stint Urban Mobility, maandag het faillissement van zijn bedrijf aan. Op 1 oktober vaardigde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) een verbod uit om nog met de Stint de weg op te gaan en sinds die datum heeft zijn bedrijf geen inkomsten meer, zo vertelt Renzen.

Hoogleraar Maarten Steinbuch heeft na het noodlottige ongeluk met een Stint in Oss met de Stint-directeur om tafel gezeten, samen met TU/e-hoogleraar Ruth Oldenziel. “In een latere fase hebben we het bedrijf in contact gebracht met terzake kundige wetenschappers van de Universiteit Twente. Ook hebben we geprobeerd te bemiddelen met het ministerie en het onderzoeksinstituut TNO, dat van de minister de opdracht heeft gekregen voor een onderzoek naar de technische aspecten en veiligheid van het voertuig.”

Versnellen

De afronding van dat onderzoek wordt pas aan het einde van dit kalenderjaar verwacht. Is dat niet rijkelijk laat, temeer daar het bedrijf nu faillissement heeft moeten aanvragen? Steinbuch: “Ik vind het ook triest dat het hiertoe heeft moeten leiden en het lijkt me maatschappelijk relevant dat dat onderzoek wordt versneld."

Steinbuch denkt dat er geen heel dure of heel complexe aanpassingen nodig zijn om de Stint veilig te maken. Eerder suggereerde hij al het aanbrengen van een zogeheten ‘dodemansknop’, die het voertuig in één keer stillegt. Het maken van een doorstart lijkt hem een zeer plausibel scenario. “Het zou zonde zijn als zo’n mooi technisch product, dat van cruciaal belang is voor kinderdagverblijven, niet meer verder zou kunnen.”

Op 1 november moet de rechter beslissen of het verbod van minister Van Nieuwenhuizen van kracht blijft.

Op maandag 29 oktober deed Stint-directeur Renzen voor het eerst uitgebreid zijn verhaal in de talkshow van Pauw. De aflevering terugkijken kan hier