Christelijke studenten ‘stromen’ met nieuwe soos de stad in

Amnis, Latijn voor ‘stroom’, zo heet de nieuwe sociëteit van Ichthus aan de Dommelstraat. De naam is een knipoog naar de nabijgelegen Dommel, maar staat ook voor “de stroom door de stad” die de christelijke studentenvereniging vanaf haar nieuwe stek in gang wil zetten - beginnend als rustig beekje dat, als het aan secretaris Levijne Nieuwenhuyzen ligt, mag “uitdijen tot een grote rivier”.

Na de studentengezelligheidsverenigingen SSRE, Demos en E.S.C heeft ook Ichthus de hand weten te leggen op een monumentaal pand in de binnenstad. Het hoekpand aan de Dommelstraat 6, waar Ichthus op maandag 3 september haar officiële soos-opening hield, stamt uit 1901 en is sinds anderhalf jaar eigendom van de christelijke studentenclub. De plannen voor een eigen onderkomen waren er overigens al zo’n vijf jaar eerder, vanaf het moment dat duidelijk werd dat de Bunker binnen enkele jaren de deuren zou gaan sluiten.

De totale kosten voor het pand, inclusief verbouwing, gaan richting de acht ton, gokt Nieuwenhuyzen: “De precieze kosten zijn nog niet helemaal duidelijk; ook nog niet alles is af”. Zo wil Ichthus nog een podium bouwen in de grote sociëteitsruimte beneden en is ook de keuken nog niet gereed.

Gunstige lening

Hoe dan ook heeft de nieuwe christelijke soos “heel wat mogen kosten”, erkent de secretaris. Zeker voor een - in vergelijking met genoemde algemene studentengezelligheidsverenigingen - relatief kleine club. Ichthus heeft volgens hem dan ook geluk gehad met vooral de steun vanuit een landelijke christelijke stichting, die de Eindhovense studenten wilde ondersteunen met een “lening tegen een net wat gunstigere rente dan bij de bank”.

Lees verder onder de foto.

Voor de afbetaling put Ichthus vooral uit de verhuur van zeven studentenkamers op de twee bovenverdiepingen, waarvoor een speciale stichting werd opgericht. De kamers, alleen bedoeld voor leden, worden sinds februari van dit jaar bewoond. Ook de bar is een belangrijke bron van inkomsten; daarnaast wordt ook reünisten gevraagd om financiële support. Verder wordt voorzichtig gedacht aan verhuur van Dommelstraat 6 aan externe partijen, al heeft dat volgens Nieuwenhuyzen nog geen hoogste prioriteit.

Op maandag 3 september werd de soos, in het bijzijn van wethouder Monique List-de Roos, officieel geopend. Aansluitend werd onder meer gedineerd met de besturen van Demos, het Eindhovens Studenten Corps en de Delftse christelijke studentenvereniging C.S.R. “Zij hebben ons ontzettend geholpen met het pand en allerlei regelzaken, met tips die je alleen kunt geven als je zelf al eens zoiets gedaan hebt.”

Studeren

In Amnis vindt minimaal eens per week een activiteit met een religieus karakter voor de hele vereniging plaats. Verder kan de soos worden gebruikt voor vergaderingen van bijvoorbeeld commissies en disputen en wordt er overdag vooral gretig gestudeerd, “zeker tijdens tentamenweken als MetaForum vaak vol zit”.

Voor bijvoorbeeld etentjes met de hele vereniging is de sociëteit te klein - Ichthus telt momenteel 96 leden en verwacht daar binnenkort zo’n 35 nieuwkomers bij te kunnen optellen. Maar voor dergelijke verenigingsbrede avonden kan de club terecht in een gedeelde levensbeschouwelijke ruimte in het TU/e-gebouw Luna.

De christelijke studentenvereniging timmert, tot tevredenheid van Nieuwenhuyzen, dan ook aardig aan de weg. Niet alleen aan de TU/e, “ook vanuit het hbo groeit de vraag”. De Eindhovense club doet het volgens hem ook goed ten opzichte van andere verenigingen binnen het landelijke Ichthus-netwerk. “In veel studentensteden springen de Navigators (een ander christelijk studentennetwerk, red.) meer in het oog; bijvoorbeeld in Utrecht hebben die wel zeshonderd leden, geloof ik.”

Tegenslagen

De reuring van ruim twee jaar geleden, toen de TU/e bekendmaakte religieuze verenigingen niet langer te steunen en het zelfs tot Kamervragen hierover kwam, heeft volgens Nieuwenhuyzen voor Ichthus uiteindelijk alleen maar goed uitgepakt. “Natuurlijk hebben we tegenslagen gehad, maar we zijn er beter uitgekomen. We kregen veel publiciteit, veel mensen hoorden van Ichthus en we kregen steun vanuit heel Nederland.”

Niettemin is de secretaris blij dat de TU/e afgelopen voorjaar op dit besluit is teruggekomen. De vereniging krijgt weer bestuursbeurzen en mag gebruikmaken van ruimte op de campus. “Daarmee laat de universiteit zien dat ze ons niet helemaal weg willen duwen.”